Nieuws

Wandelaars maken spoorwegen in Groningen onveilig

Het aantal ongevallen en bijna-ongelukken op de rails is in Noord-Nederland de afgelopen jaren explosief gestegen. Volgens NoordNed, dat verantwoordelijk is voor een groot deel van het treinverkeer in Friesland en Groningen, komt dit vooral omdat steeds meer wandelaars en fietsers zich op of langs het spoor begeven.


Leestijd: 1 minuut

In 1999 kwamen er vanuit Groningen en Friesland nog vier meldingen van (bijna-) ongevallen binnen. In 2002 was dat aantal gestegen tot rond de twintig. Volgens NoordNed-woordvoerster Erica Krikke is deze stijging van vooral de bijna-ongevallen voor een groot deel te verklaren door het toenemend aantal onbevoegden dat zich op of naast het spoor begeeft. “Op de meeste trajecten ligt naast het spoor een verhard pad dat bedoeld is voor onderhoudsmedewerkers,” zegt Krikke. “Maar steeds meer mensen zien in die paden een geschikte plek om de hond uit te laten of een stuk hard te lopen.”Volgens Krikke is het betreden van deze paden ten strengste verboden. “En het is ook nog eens levensgevaarlijk. Mensen realiseren zich niet wat de risico’s zijn. Denk maar eens aan de zuigkracht van zo’n voorbij stormende trein,” betoogt ze. Ook de machinisten moeten niet vergeten worden. “Die schrikken zich rot als ze iemand op het spoor zien.”In tegenstelling tot de situatie in de twee Noordelijke provincies, zijn er landelijk gezien steeds minder waaghalzen die zich op of naast het spoor begeven. In 2001 bijvoorbeeld ontstond 1400 keer een vertraging als gevolg van mensen die zich langs het spoor liepen. In 1999 gebeurde dit nog ruim 2000 keer. Ervaringen wijzen uit dat het met name jongeren zijn, die zich niet bewust zijn van de gevaren op en bij de rails. De regiopolitie Groningen is daarom eind vorig jaar met een project gestart om dit onverantwoorde gedrag van jongeren een halt toe te roepen. Scholieren die nog snel even het spoor over willen steken terwijl het licht op rood staan, lopen grote kans op een boete.