Nieuws

Vanaf nu aanbetalen bij Restaurant Vive la Vie: “spannend, maar we kunnen niet anders”

Restaurant Vive la Vie in de Oosterstraat gaat gasten vragen om bij hun reservering een aanbetaling van 25 euro per persoon te doen. “Heel vervelend, maar we kunnen niet anders”, zegt eigenaresse Lara Sportel, die samen met haar echtgenoot en chef-kok Jeroen Sportel het restaurant runt. Afgelopen zaterdag was de druppel: toen kwam een derde van de gasten niet opdagen en zat een deel van de zaak dus leeg.


Leestijd: 2 minuten

Vanaf nu aanbetalen bij Restaurant Vive la Vie: “spannend, maar we kunnen niet anders”
Vanaf nu aanbetalen bij Restaurant Vive la Vie: “spannend, maar we kunnen niet anders”

Lara en Jeroen hebben lang getwijfeld: gasten wel of niet laten aanbetalen. “Eerlijk? Het is eigenlijk het laatste wat je als horecaondernemer wilt. Het druist zo in tegen je gevoel van gastvrijheid. Maar zaterdag was het dieptepunt. We waren al drie weken volgeboekt en hadden al heel wat mensen moeten teleurstellen en toch bleef een derde van de stoelen leeg. Een tafel voor drie personen belde een uur van te voren af en vier personen voor een andere tafel zijn gewoon helemaal niet komen opdagen.”

Prullenbak

Door gasten een aanbetaling te laten doen, hoopt de onderneemster dit in de toekomst te voorkomen. “Ik denk dat die mensen zich niet realiseren wat dat voor ons betekent. We lopen niet alleen inkomsten mis, maar we zien ook een deel van de gerechten die met liefde en passie zijn bereid in de prullenbak belanden. Neem daarbij ook nog de kosten voor inkoop en personeel die je al hebt gemaakt. ” En dan heeft ze het nog niet eens over de stress die het oplevert. “Zodra mensen afbellen of gewoon niet komen, schieten we meteen in de regelstand: hoe krijgen we dat tafeltje toch nog bezet? Dat betekent dus de mensen van de wachtlijsten bellen, berichtjes op de socials en een bord naar buiten met de mededeling dat er nog plek is.”

Volgens Lara is Vive la Vie, op restaurant Noor in Hoogkerk na, het enige restaurant in Groningen dat momenteel met een aanbetaling werkt. “We horen wel van collega-restauranthouders dat ze hetzelfde probleem hebben, maar de meesten zijn toch wel wat huiverig. Dat snap ik, want ook wij vinden het spannend: werpen we niet een enorme drempel op? Maar we hopen maar dat onze vaste gasten en de mensen die echt voor ons restaurant kiezen er geen problemen mee hebben en het wel begrijpen.” Bovendien, zo zegt ze: “omdat de aanbetaling aan het einde van de avond weer van de rekening wordt afgetrokken, heb je dan ook nog een meevallertje.”

Annuleren kan nog steeds

Lara benadrukt dat de aanbetaling alleen geldt voor de reserveringen op vrijdag en zaterdag. En, zo zegt ze, annuleren kan nog steeds. “Als je voor 10 uur ’s ochtends laat weten dat je niet komt, wordt het geld gewoon teruggestort.”