nieuws

23 apr 2001, 00:12

Universitair docenten RUG doen dagje studiehuis

Universitair docenten gaan kijken hoe het toegaat in het studiehuis, de moderne vorm van middelbaar onderwijs. Een aantal van hen draait binnenkort een dagje mee in de klas. Doel is het krijgen van een beter beeld van zowel de leerstof als de Vwo-scholieren, die vanaf september aan de universiteiten komen studeren.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

‘’De laatste vijf jaar zijn aan de universiteiten coördinatoren aangesteld die zoeken naar manieren om de aansluiting tussen het Vwo en het wetenschappelijk onderwijs te verbeteren’’, vertelt woordvoerster Brigitte Bloem van de VSNU, de branchevereniging van de universiteiten. ‘’Er zijn inmiddels goede contacten opgebouwd en er komen regelmatig contactpersonen van scholen naar de universiteit; nu gebeurt het andersom’’.
Docenten van onder meer de universiteiten van Groningen, Nijmegen en Twente gaan het studiehuis verkennen. ‘’Niets helpt beter dan zelf een dagje kijken’’, stelt coördinator Alie van Arragon van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), die vooroploopt met dit soort projecten. Voorlopig staan twee ‘verkenningsdagen’ gepland in juni en vanaf september volgen er meer.
‘’Universitair docenten hebben vaak voor het laatst een studieboek van de middelbare school gezien toen ze zelf eindexamen deden’’, zegt Van Arragon. ‘’En er is veel veranderd; de ICT-ontwikkelingen bijvoorbeeld betekenen een revolutie in het onderwijs. Hedendaagse studenten beheersen computervaardigheden. Maar door het veranderen van de inhoud van vakken kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een universitair docent denkt dat een student statistiek heeft gehad, terwijl dat onderdeel sinds de invoering van het studiehuis naar een ander vak blijkt verhuisd. Voor zulke praktische zaken werkt een schoolbezoek verhelderend’’.
Rector magnificus van de RUG Doeko Bosscher, ooit werkzaam in het middelbaar onderwijs, doet mee aan het project. In de regio zijn 35 middelbare scholen en het is de bedoeling daar zoveel mogelijk van bij het project te betrekken.