nieuws

06 nov 2000, 00:12

Siemens kan zweeftrein toch voor slechts tien miljard bouwen!

De zweeftrein kan miljarden goedkoper van Amsterdam naar Groningen worden aangelegd dan gisteren volgens een bericht in het NOS Journaal werd gesuggereerd. Commissaris der Koningin Hans Alders wilde gisteren niet reageren op alle negatieve nieuws over de zweeftrein. Pas op 13 november komt er een persconferentie in Groningen waar Siemens samen met ABN AMRO haar berekeningen toelicht.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Het Consortium dat plannen heeft voor de bouw van de zweeftrein van Amsterdam naar Groningen is volstrekt ongelukkig met het ‘uitlekken’ van een bericht dat de zweeftrein 14 miljard gulden zou moeten gaan kosten. Dat is vier miljard meer dan het kabinet had gedacht. Door dat bericht dreigen de plannen voor de zweeftrein nu helemaal afgeblazen te worden. De berichtgeving is koren op de molen van tegenstanders van zo’n zweeftrein. Daarom had het dan ook zeer voor de hand gelegen dat Commissaris der Koningin Hans Alders gisteren reageerde, maar hij bleek onbereikbaar wegens verblijf in Den Haag.
Vandaag komt Siemens dan met een verklaring. Daarin staat dat het bericht van gisteren onzin is, althans dat de zweeftrein uitstekend voor tien miljard gulden kan worden gebouwd. Het bericht is niet alleen afkomstig van Siemens, maar van een consortium, bestaande uit ABN AMRO, Ballast Nedam, HBG en Siemens Nederland. Deze bedrijven laten weten verbaasd te zijn over het uitlekken gisteren van een kennelijk vertrouwelijk rapport.
Het consortium, gemaand ‘Transrapid Nederland’, dat de inhoud van dat uitgelekte rapport niet kent, zegt onverminderd vast te houden aan in juni 1999 gepresenteerde feiten en cijfers. Die komen er op neer dat de kosten voor de aanleg van een zweeftrein op het traject Groningen – Amsterdam ( de Zuiderzeelijn) uitkomen op een bedrag van circa tien miljard gulden.
Het consortium zal maandag 13 november om zes uur ’s avonds op het Provinciehuis in Groningen de resultaten aanbieden van een eigen vervolgstudie aanbieden aan minister Netelenbos en Commissaris der Koningin Alders.