Nieuws

Provincie: opruimen stormschade kost zo'n anderhalve maand

De provincie Groningen verwacht nog zeker zes weken nodig te hebben om alle stormschade van het noodweer van vrijdagavond 20 juni op te ruimen. Vooral in Oost-Groningen richtten de zware windstoten grote schade aan langs provinciale wegen en vaarwegen.


Leestijd: 1 minuut

De grootste schade ontstond aan de Gereweg tussen Scheemda en Wagenborgen, waar ongeveer tweehonderd bomen omwaaiden. Op de Kielsterachterweg tussen Veendam en Bareveld gingen nog eens zo’n veertig bomen tegen de vlakte. Beide wegen waren een groot deel van het weekend afgesloten vanwege de opruimwerkzaamheden.

Ook in onder meer Veendam, Hoogezand, Noordbroek en het gebied tussen Winschoten en Delfzijl vielen veel bomen om. Op verschillende plaatsen kwamen bomen bovendien in het water terecht, waaronder in het A.G. Wildervanckkanaal.

Tijdens het weekend waren op het hoogtepunt tachtig medewerkers en aannemers bezig met het vrijmaken van wegen en vaarwegen. Daarbij werd zwaar materieel ingezet.

Volgens de provincie gaat het in de meeste gevallen om gezonde bomen die door een combinatie van zware regenval, harde wind en een droge ondergrond zijn omgevallen. Er wordt onderzocht of eerdere snoeiwerkzaamheden, wortelschade of andere factoren een rol hebben gespeeld.

De provincie beheert ongeveer 35.000 bomen. Door de storm is circa één procent daarvan verloren gegaan. Alle omgevallen bomen worden op termijn vervangen. Een plan voor herplanting wordt later opgesteld.