nieuws

06 sep 2000, 00:12

NOM verwacht meer callcenters in het noorden

De Nederlandse Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) verwacht dat de komst van het callcenter van het Amerikaanse bedrijf Transcom Worldwilde naar Groningen een aanzuigende werking zal hebben op andere grote transnationale callcenters.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Transcom Worldwide kondigde vrijdag aan half oktober in de noordelijke metropool een nieuwe vestiging te openen, die de stad minimaal vijfhonderd nieuwe banen oplevert. Tot dusver vestigden grote multinationals zich voornamelijk in de Randstad, maar ook de Europese trend wijst op een regionale spreiding van nieuwe vestigingen.
,,De concentratie hoger opgeleiden is niet alleen in Groningen, maar ook bijvoorbeeld in Leeuwarden hoog genoeg om de komst van nieuwe callcenters aan te wakkeren’’, aldus plaatsvervangend directeur J. van Tuinen van de NOM. ,,De daadwerkelijke komst van een grote internationale onderneming als Transcom bevestigt wat we altijd al riepen. In onderhandelingen met nieuwe gegadigden sta je dan toch nog sterker dan eerst.’’ Ook het Drentse Emmen leent zich bijvoorbeeld uitstekend als vestigingsplaats voor centers die zich op het Duitse verzorgingsgebied.
De callcentermarkt breidt zich snel uit doordat de bedrijven niet alleen telefoonverkeer voor grote bedrijven voor hun rekening nemen, maar ook de afhandeling van e-mails. De nu al in het noorden gevestigde callcenters leveren de regio ruim vijfduizend arbeidsplaatsen op. Over concrete afspraken met nieuwe investeerders doet de NOM tussentijds geen uitspraken, al bevestigt Van Tuinen wel dat de NOM op het moment gesprekken voert met een paar interessante partners.