Directieleden gaan onder het mom ‘NAM op de koffie’ wekelijks op bezoek bij mensen die schade hebben geclaimd. Daarnaast wordt het aantal taxateurs verdubbeld om de schadeafhandeling te versnellen.
Sinds de aardbeving in augustus 2012 zijn bij de NAM meer dan 5650 schademeldingen binnengekomen. Volgens de maatschappij zijn inmiddels bijna 4500 mensen door een contactpersoon gebeld en hebben een kleine 2500 mensen bezoek gehad van een taxateur. In de brief staat dat zo’n 760 schademeldingen zijn afgehandeld.
Van de Leemput erkent dat er nog steeds veel vragen zijn over oorzaken en gevolgen van aardbevingen. Daarom zijn verschillende onderzoeken gestart of worden lopende onderzoeken versneld uitgevoerd ,,zoals het identificeren van gebieden waar de kans het grootst is dat aardbevingen plaatsvinden” en hoe woningen ,,preventief versterkt kunnen worden”. Voor gebouwen waar de veiligheid van inwoners acuut in het geding is, worden vanzelfsprekend onmiddellijk maatregelen genomen, schrijft hij.