Nieuws

Mogelijk toch nieuwe kans voor IT-concept ‘De Automakelaars’

‘De Automakelaars’, een landelijk werkende organisatie die met behulp van internet bemiddelt bij aan- en verkoop van tweedehands auto’s, is failliet. Maar er is toch kans op behoud van het bedrijf, dat in elk geval beschikt over een unieke IT-toepassing.


Leestijd: 2 minuten

Het betreft een franchisebedrijf met dertien vestigingen in Nederland, waarvan het hoofdkantoor in Groningen is gevestigd. Ondanks het faillissement heeft de zaak, met een voor Nederland uniek IT-concept, een goede kans op een doorstart. Voorwaarde daarvoor is het op korte termijn vinden van een geldschieter. Volgens woordvoerder R. Evers was zijn bedrijf de enige organisatie in Nederland gespecialiseerd in bemiddeling bij aan- en verkoop van tweede hands auto’s. Daarbij maakte het bedrijf zowel gebruik van internet, als van de diensten van de dertien in Nederland gevestigde franchisenemers. Volgens het concept kon de consument op een website informatie inwinnen over tweedehands-auto’s, waarna hij voor nadere informatie en hulp terecht kon bij een van de dertien vestigingen in Nederland. Het faillissement heeft uitsluitend betrekking op de moederorganisatie in Groningen, de franchisegever, waar negen mensen werken. Volgens Evers blijft de website van de automakelaars bestaan, en wordt er gewerkt aan een nieuw toekomstplan voor de verkooporganisatie met de dertien franchisenemers. ‘We geloven nog steeds in het concept, waarbij onze website de functie houdt van portaal voor tweede hands auto’s. We werken nu aan een nieuw toekomstplan, waar de curator straks een beslissing over moet nemen’, aldus Evers. Volgens hem is de moederorganisatie in de problemen gekomen omdat het begin dit jaar te snel van start is gegaan, zonder dat de automatisering optimaal was en terwijl nog niet alle op de website aangeprezen producten aanwezig waren. De curator stelt dat het bedrijf een goede structuur heeft. Volgens Evers blijft de website van de automakelaars bestaan, en wordt er gewerkt aan een nieuw toekomstplan voor de verkooporganisatie met de dertien franchisenemers. ‘We geloven nog steeds in het concept, waarbij onze website de functie houdt van portaal voor tweede hands auto’s. We werken nu aan een nieuw toekomstplan, waar de curator straks een beslissing over moet nemen’, aldus Evers. Volgens hem is de moederorganisatie in de problemen gekomen omdat het begin dit jaar te snel van start is gegaan, zonder dat de automatisering optimaal was en terwijl nog niet alle op de website aangeprezen producten aanwezig waren. De curator stelt dat het bedrijf een goede structuur heeft.