Arnoud Evenhuis, eigenaar, oprichter en creative director van het Groningse creatief conceptbureau Buenaparte, kwam op het idee van ‘Positive Propaganda’. “Of je nou ’s ochtends de krant openslaat, of je kijkt op tv naar het journaal: we worden de hele dag door bedolven onder het slechte nieuws”, zegt Evenhuis. Doodzonde, want er is ook zoveel positiefs te melden, vindt hij. Neem de heropening van de stad na een maandenlange lockdown, geeft hij als voorbeeld. “Of het feit dat de bever weer terug is in Groningen. Of dat Groningen de gelukkigste stad is. Genoeg moois te melden in ieder geval.”
Mooi verpakt positief nieuws
En dat terwijl de reclamedisplays in de stad volhangen met oppervlakkige reclames. Dat bracht Evenhuis op het idee van Positive Propaganda: geen reclame, maar positief nieuws, mooi verpakt door Groningse creatievelingen. Samen met Marloes Dekker, Jochem Koopman, René Raap en andere positivo’s ontwikkelde hij het tot een volledig concept.
Mede dankzij steun van de gemeente Groningen hangen sinds afgelopen maandag op honderd plekken in de stad vier verschillende, kleurrijke en aansprekende posters over het thema ‘de heropening van de stad.’ De posters zijn ontworpen door lokale, aanstormende talenten en blijven minimaal een week hangen. Begin juli worden er nieuwe posters geplaatst, dan onder de noemer ‘Kleur de stad’. “Het gaat dan om grote kleurplaten, ingekleurd door Groningse schoolkinderen.” Later deze zomer volgt een derde serie.
Groot publiek
Designers, grafisch ontwerpers, beeldmakers, tekstschrijvers, illustratoren: Positive Propaganda roept creatievelingen uit de stad vooral op om zich aan te melden als postermaker, en een ontwerp in te sturen. Een ideale springplank voor beginnende talenten, zegt Evenhuis. “Mede dankzij Academie Minerva barst het ervan. Maar voor veel van hen blijkt het toch lastig de eerste stappen te zetten. Op deze manier krijgen ze de kans om hun talent aan een groot publiek te laten zien. En wanneer hun design wordt geselecteerd als poster ontvangen ze een vergoeding.”
Starterspakket voor andere steden
Volgens Evenhuis is het de bedoeling dat ‘Positive Propaganda’ uitgroeit tot een blijvend initiatief. En het liefst ziet hij zelfs dat het landelijk wordt uitgerold. “Niet alleen Groningen kan wel wat meer positiviteit gebruiken, maar elke Nederlandse stad.” De creative director is dan ook van plan een soort ‘starterpakket’ te maken waarmee gelijkgestemden in andere Nederlandse steden aan de slag kunnen, zodat ze niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden.
Creatieve instuif
En om de lokale creativiteit te bevorderen, wordt er voorafgaand aan elke nieuwe postercampagne een creatieve instuif georganiseerd: ‘Fraaiday-let’s-create-positivity-yay’. Ook daarmee snijdt het mes dan weer aan meerdere kanten: de creativiteit wordt bevorderd, samenwerking gestimuleerd, en het netwerk van de deelnemers vergroot.
Buenaparte
Overigens zet Evenhuis zich belangeloos is voor het verspreiden van positief nieuws, en het bevorderen van creatief talent. Hij heeft zelf ook een creatieve achtergrond: in 2010 rondde hij zijn studie Graphic Design aan Academie Minerva af. Na omzwervingen bij meerdere lokale en regionale reclamebureaus richtte hij in 2014 Buenaparte op. Geen reclamebureau, maar een ‘creatief concept bureau’. “We helpen organisaties, bedrijven, overheden en semi-overheden bij het oplossen van hun communicatieprobleem.” Creativiteit is daarbij het toverwoord. “Van de boodschap verpakken tot het creatief benaderen van de doelgroep.” Buenaparte werkt(e) onder andere voor de gemeente en provincie Groningen, Verslavingszorg Noord-Nederland, de politie, Rijksuniversiteit Groningen en Voys.
Meer informatie over het initiatief is te vinden op www.positivepropaganda.org. Voor tien euro is het ook mogelijk om donateur te worden, en ervoor te zorgen dat een poster een plek krijgt in de stad
Nieuws
Meer positiviteit op straat: Groningse creatieve talenten ingezet bij verspreiden positief nieuws
Meer blij en goed nieuws en meer positiviteit in het Groninger straatbeeld. Dat is het idee achter het initiatief ‘Positive Propaganda’. Sinds deze week hangen er dan ook verspreid door Groningen 400 kleurrijke posters over een positief nieuwsfeit: de heropening van de stad. De posters zijn gemaakt door lokale creatievelingen. Daarmee snijdt het mes aan twee kanten: meer positief nieuws dus, maar ook een podium voor creatief talent.
Leestijd: 3 minuten