Nieuws

Kritiek op slecht bezochte Blue Moon-manifestatie

Op de laatste dag van het Groningse Blue Moon-festival, begint de stad zich af te vragen of het geld wel goed is besteed. De drie weken durende architectuur- en cultuurmanifestatie kostte in totaal 7,5 miljoen gulden en trok 65.000 bezoekers in plaats van de verwachte 180.000. Twintigduizend van deze 65.000 bezoekers kwamen op de eerste avond naar het jaarlijkse vuurwerk op 28 augustus kijken.


Leestijd: 1 minuut

Groningse politici spreken van ‘een elitair feestje’, ‘een vaag achterliggend idee’ en ‘slechte publiciteit. Het Nieuwsblad spreekt van ‘een peperdure natte vuurpijl’. D66-fractievoorzitter B. Slachter constateert dat Blue Moon nauwelijks heeft geleefd onder de Groningers en ook landelijk weinig aandacht heeft gekregen. Hij wijt dat aan de afgelegen locatie van de festiviteiten en een slechte reclame. Ook PvdA-fractievoorzitster M. van Dijken vindt de lage bezoekersaantallen erg teleurstellend. Zij wijst erop dat de mensen die wel hun weg vonden naar één van de voorstellingen op het voormalige industrieterrein Europapark, erg enthousiast waren. ,,Maar er is wel een hoop geld in gaan zitten”, zegt Van Dijken.Wethouder van cultuur W. Pattje vindt het geld goed besteed. ,,Ik ben over het algemeen tevreden. Het programma is goed ontvangen en Groningen houdt een paar mooie nieuwe panden over aan Blue Moon. ” De lage bezoekersaantallen wijdt hij aan het slechte weer van de afgelopen weken.