Nieuws

‘Kinderen misdragen zich tijdens digitale lessen en zijn baldadig’

In deze tijden van het digitaal les geven hebben leraren er soms hun handen vol aan om de orde te bewaren. In Veendam heeft een school zelfs aan de bel getrokken omdat te veel leerlingen de digitale lessen verstieren.


Leestijd: 1 minuut

‘Kinderen misdragen zich tijdens digitale lessen en zijn baldadig’
‘Kinderen misdragen zich tijdens digitale lessen en zijn baldadig’

Dat meldt vandaag het Dagblad van het Noorden. Het gaat om leerlingen van de Winkler Prins  scholengemeenschap, die op uiteenlopende manieren de lessen verpesten, bijvoorbeeld door luid te boeren.

De leerlingen gedragen zich onbeschoft naar mede-leerlingen en docenten, gooien andere leerlingen uit de les en ze maken hun huiswerk niet.

Schoolbestuurder Ferdinand Vinke zegt in het artikel dat te veel leerlingen het schoolwerk en de digitale lessen niet serieus nemen. Volgens hem zijn andere leerlingen daarvan de dupe, omdat de meesten wél hun best doen, maar zij hebben te lijden onder het gedrag van de lastige kinderen.

Daarom werkt de school nu aan een gedragscode digitaal onderwijs. Ook heeft de school een oproep geplaatst op de schoolwebsite waarin ouders worden opgeroepen kunnen kinderen goed te begeleiden bij deze nieuwe manier van lessen volgen.

“Het grootste deel van onze leerlingen neemt het schoolwerk en de digitale lessen serieus en zorgt dat zij goed bij blijven met het werk. Toch zien wij ook dat te veel leerlingen de zaak niet serieus nemen. Zij vertonen dan baldadig of no-show gedrag tijdens de digitale lessen, gedragen zich onbeschoft naar medeleerlingen en docenten, melden zich niet tijdens de lessen, liggen in bed, gooien andere leerlingen uit de les, boeren luid en verstoren de les op ander manieren. Huiswerk wordt soms niet ingeleverd. Een deel van de leerlingen heeft de indruk dat het vakantie is en dat de digitale contactmomenten vooral voor hun plezier zijn.”

Organisatorische maatregelen

“Ondertussen wordt er een aantal organisatorische maatregelen genomen waardoor dit probleem zich minder zal gaan voordoen. Ook wordt er meer digitaal toezicht gehouden en worden individuele leerlingen en ouders benaderd wanneer het gedrag van een leerling niet door de beugel kan. In de loop van de volgende week komt er een gedragscode die geldt voor iedereen die onderdeel is van een digitaal contactmoment.”