Nieuws

Honderden maken unieke wandeling door nieuwe bustunnel in Groningen bij openingsfeest

Honderden mensen hebben zaterdag gebruik gemaakt van de mogelijkheid om, voorafgaande aan de opening, te wandelen door de tunnel naar het nieuwe busstation in Groningen. Dit ondanks de tropische hitte.


Leestijd: 1 minuut

Bezoekers liepen nieuwsgierig door de lichte doorgang waar foto’s van o.a. de bouw te zien waren, richting het nieuwe busstation. Sinds zondag 28 juni is deze route onderdeel van de dagelijkse reis: overstappen tussen bus en trein wordt hiermee veiliger, makkelijker en sneller.

De feestelijke opening van het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het Hoofdstation Groningen werd zaterdag 27 juni een, drukbezochte dag. Ondanks de hittegolf wisten honderden bezoekers de weg te vinden naar het terrein. Dankzij extra waterpunten en grote parasols bleef het goed vol te houden.

Mijlpaal in de vernieuwing van Groningen Spoorzone

Met de verhuizing van het busstation van de noord- naar de zuidzijde is opnieuw een belangrijke mijlpaal bereikt in de vernieuwing van de Groningen Spoorzone. Het nieuwe busstation biedt meer ruimte, betere looproutes en een prettige overstap voor reizigers.

Goede sfeer en hoge opkomst

Ondanks de warmte hing er een ontspannen, feestelijke sfeer. Kinderen renden rond met knutselwerkjes, skaters zoefden over het asfalt en bezoekers genoten van dans, muziek en een hapje en drankje. De hoge opkomst laat zien hoe betrokken Groningers zijn bij de veranderingen rondom het station.

Een dag vol leuke activiteiten

Tussen 11.00 en 14.00 uur was het terrein van het nieuwe busstation één groot zomers festival. Er was dans, muziek, knutselen, een swingende breakdance‑workshop en natuurlijk de populaire foodtrucks. Kleurrijke steltenlopers liepen door het publiek. Bezoekers hadden hun rolschaatsen, skates of skeelers meegenomen om het gloednieuwe asfalt uit te proberen. Een unieke kans, want vanaf zondag 28 juni rijden hier de bussen.

(Foto: Raymond Bos).