Nieuws

Hitteplan: zout gestrooid en alle terrassen tijdens voetbal mogen tot 03.00 uur open

Vanwege de tropische warmte geldt in Groningen het hitteplan. Dat betekent onder andere dat de terrassen komende nacht, als Nederland tegen Tunesië speelt, tot 03.00 uur open mogen blijven, óók buiten de Diepenring.


Leestijd: 1 minuut

Laat de hitte maar komen: stadsstrand in Groningen alsnog aangelegd
Laat de hitte maar komen: stadsstrand in Groningen alsnog aangelegd

Terrassen mogen tijdens de warme dagen langer open blijven. In het centrum kan dat tot drie uur in de nacht, buiten het centrum tot twee uur en aan het water tot twaalf uur. Tijdens de voetbalavond rondom Nederland tegen Tunesië geldt bovendien verruimde openingstijd voor terrassen buiten de Diepenring tot drie uur.

Vanwege de hitte worden er verschillende maatregelen genomen. Zo wordt op meerdere wegen zout gestrooid om het asfalt te koelen en schade te voorkomen. Dat gebeurt onder andere op de Johan van Zwedenlaan en de Zuiderweg. Per dag bekijkt de gemeente of extra locaties nodig zijn.

Ook in de binnenstad en daarbuiten gelden aangepaste regels voor afval en dienstverlening. Afvalbrengstations en wijkposten zijn alleen in de ochtend open, van 8 tot 12 uur. Afvalcontainers moeten bovendien vroeg aan de straat worden gezet, uiterlijk voor zes uur in de ochtend. In de middag wordt geen klein chemisch afval ingezameld op de gebruikelijke locaties.

Op het water en bij bruggen zijn er eveneens aanpassingen. Brugbediening kan bij aanhoudende hitte worden beperkt of tijdelijk stopgezet om personeel en techniek te beschermen.