Nieuws

Groningse stoomtrein roept hulp dieselloc in wegens enorme belangstelling

Niet alleen de Nederlandse Spoorwegen en vervoersmaatschappij NoordNed, maar zelfs de antieke museumspoorlijn tussen Stadskanaal en Veendam moet zijn toevlucht zoeken tot noodgrepen om het materiaal- en personeelstekort het hoofd te bieden.


Leestijd: 1 minuut

Om de twintigduizend passagiers per jaar te kunnen bedienen, worden er vanaf deze week ook extra treinen ingezet die door een diesellocomotief worden getrokken. ,,We hebben niet genoeg stoommaterieel om alle ritten te kunnen rijden’’, verontschuldigt woordvoerder P. Becker zich. ,,Bovendien vereist de bediening van een dieseltrein kwantitatief minder personeel dan een stoomlocomotief.’’De bestaande stroomtreinen blijven dus wel gewoon rijden volgens de dienstregeling. De extra dieselritten zijn een service naar de passagiers toe. De complete dienstregeling is te vinden op de website: http://www.stdaskanaalrail.nlDe museumspoorlijn rijdt op een oud NS-spoor dat tot in de jaren tachtig werd gebruikt voor goederenvervoer richting Duitsland. De Stichting Stadskanaal Rail (STAR) nam de lijn over en exploiteert de laatste tien jaar de toeristische stoomtrein. Het aantal reizigers van de spoorlijn neemt nog steeds toe.