Nieuws

Groningse computer vervangt ervaren doktersassistente


Leestijd: 2 minuten

De doktersassistenten hoeven alleen maar de antwoorden op voorgeprogrammeerde vragen in te voeren en de computer stelt vervolgens de diagnose. Normaal gesproken nemen ervaren doktersassistenten dergelijke beslissingen, maar die zijn schaars.Daarom ging de zorgverzekeraar op zoek naar alternatieven. Een delegatie van huisartsen en Geové RZG vond deze in Engeland, waar het systeem al met succes wordt gebruikt door grote callcenters. Het zou de eerste keer zijn dat het computerprogramma in Nederland wordt ingevoerd.H. Nienhuis van Geové RZG is enthousiast over de mogelijkheden.‘Met dit systeem kunnen ook lager opgeleiden een betrouwbare afweging maken’, zegt hij. ‘Als je allemaal dokters aan de telefoon zet is zo’n systeem natuurlijk overbodig. Maar dat willen we eigenlijk niet.’Het heeft heel wat voeten in de aarde om ervoor te zorgen dat het systeem de juiste diagnose stelt, weet Nienhuis. ‘Er zijn systemen die bijna alle patiënten naar de spoedpolie doorverwijzen. Die zijn dan honderd procent betrouwbaar, maar op die manier is het natuurlijk veel te duur. Het gaat erom dat de juiste zorg wordt verleend.’Het gebruik van het programma zal betrekkelijk eenvoudig zijn, denkt Nienhuis. ‘Je moet natuurlijk wel met mensen om kunnen gaan. En je vragen ook op verschillende manieren stellen. Maar daar verwacht ik geen problemen mee.’ De zorgverzekeraar heeft al contact gelegd met een software-ontwikkelaar die het computerprogramma in het Nederlands gaat vertalen. Of het dan daadwerkelijk wordt ingevoerd hangt af van de kosten.Op dit moment worden de doktersposten in de provincie Groningen opnieuw opgezet. De Groningers kunnen straks ’s avonds, ’s nachts en in het weekend één telefoonnummer draaien. Het programma kan dan in eerste instantie zijn diensten bewijzen.De Groningse huisarts A. Ellenbroek heeft, ondanks de problemen die het hem de afgelopen jaren kostte om degelijke assistenten te vinden, zijn twijfels over het initiatief. ‘Er komt niet alleen expertise, maar ook mensenkennis kijken bij een oordeel over een patiënt’, stelt hij. Mensen aan de telefoon kunnen hun eigen probleem overdrijven of bagatelliseren, iets dat een computer nooit vast kan stellen. ‘Dan kan je als de nood aan de man is nog beter echtgenoten of andere familieleden inschakelen om de telefoon op te nemen – die horen dat wel direct.’