nieuws

04 mei 2001, 00:12

''Groningers gaan slecht gekleed''

Er schort nogal wat aan het imago van de Groningers. Stadjers staan, vooral in het westen, bekend als stug, gierig en boers. Maar ook de kleding van de noordelingen krijgt veel kritiek te verduren. En dat is niet helemaal onterecht, geeft Letty Hemminga (47) toe. Letty opende onlangs de deuren van haar boetiekje ‘Imago’ aan de Kromme Elleboog 5. Je kunt hier terecht voor exclusieve kleding, maar ook voor een kleuranalyse, make-up, garderobeplanning of stijladvies.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

“Het is slecht gesteld met de kleding van de Groningers,” vindt Letty. Maar de uitdaging om mensen er mooi uit te laten zien, wordt er alleen maar groter van. “Het is echt niet zo dat het me stoort als iemand er minder verzorgd uitziet,” legt ze uit, “maar ik kan het wel heel jammer vinden. Soms is een kleine tip namelijk al voldoende. Dan zien mensen er meteen beter uit.” Veel Groningers zijn te nuchter om mooie kleding aan te schaffen, vermoedt de expert. “Hier is het vaak zo van: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En volgens mij geldt dat ook voor kleding.” Ook geld speelt een grote rol, denkt Letty. “Hier in het noorden zit toch minder geld dan in het westen van het land.”
Desondanks is Groningen een leuke stad om te winkelen, vindt ze. “Je hebt hier van alles: kleine winkeltjes en exclusieve zaken.” Wel vindt ze het jammer dat het winkelaanbod in de Herestraat zo weinig divers is. “Daar zit teveel van hetzelfde, ik had liever gezien dat daar ook wat aparte zaakjes zouden zitten,” legt ze uit. “Ik hou wel van winkeltjes waar je unieke dingen kan kopen.”
Uniek concept

En dat blijkt: in ‘Imago’ is alleen maar kleding te koop die elders nauwelijks te vinden is. Bovendien is het concept van de winkel, een combinatie van kleding en advies, uniek voor een stad als Groningen. “Het begon allemaal met een opleiding visagie die ik volgde,” vertelt Letty. Tijdens de cursus leerde ze niet alleen opmaken, maar kwam ook het onderdeel ‘kleuranalyse’ aan bod. Letty raakte gefascineerd door het effect van kleur op mensen en besloot een opleiding tot kleur- en stijladviseuse te volgen.
Een praktijk aan huis, ze woonde toen nog aan het Hoornsemeer, volgde. Ze gaf kleur- en stijladvies, maar van kleding verkopen was nog geen sprake. “Toch heb ik altijd een eigen winkeltje willen hebben,” vertelt Letty, “al vanaf mijn twintigste was ik altijd op zoek naar leuke pandjes.” Lange tijd ging haar voorkeur uit naar een sieradenwinkeltje. “Maar misschien komt dat nog, dan ga ik er gewoon sieraden bij verkopen.”
Toen Letty en haar man naar het pand boven Imago verhuisden was de beslissing om een eigen winkeltje te beginnen, snel gemaakt. “Het bovenste gedeelte van het pand was bestemd als woonruimte. De benedenverdieping was leeg en om dat nou ook bij het huis te betrekken zag ik niet zo zitten. Toen heb ik besloten daar een winkeltje in te beginnen.”
Kleuranalyse voor mannen

Hoewel het boetiekje nog niet zo lang open is, gaan de zaken goed, vertelt Letty. Ze verbaast zich erover hoeveel mensen ook een rondje langs de Kromme Elleboog maken, als ze aan het winkelen zijn. “Het is natuurlijk wel zo dat je deze straat moet kennen, anders kom je hier niet zo snel,” zegt ze. “Bovendien hebben de winkeltjes hier in de straat een positieve uitwerking op elkaar. Mensen die naar het sieradenwinkeltje aan de overkant gaan, komen vaak ook even bij mij langs.”
De klanten van Imago zijn voornamelijk wat oudere vrouwen die behoefte hebben aan exclusieve kleding. “Maar ik heb ook wel jongere klanten hoor,” voegt Letty toe. Af en toen brengen ook mannen een bezoekje aan Imago. “Het waren er niet veel,” vertelt ze, “maar er waren een aantal mannen die hier langs kwamen voor een kleuranalyse.”
Het idee achter de kleuranalyse is afkomstig uit Amerika. “Kleuranalisten gaan ervan uit dat bij elk type een bepaalde kleur past,” legt ze uit. Met behulp van doeken, die voor het gezicht worden gehouden, wordt gekeken welke kleur het beste is. “Je kijkt daarbij naar de kleur van de huid, haar en ogen,” vertelt ze. “Vervolgens bepaal je of iemand een lente,- zomer,- herfst,- of wintertype is.”
Leger des Heils

Niet alleen particulieren, maar ook bedrijven tonen interesse in de kleuranalyses. “In het bedrijfsleven is het natuurlijk erg belangrijk dat je er representatief uitziet,” vertelt Letty. Ze is al bij meerdere bedrijven langs geweest om een lezing over kleuren en uiterlijk te geven. “Ik ben zelfs een keer voor een kleuranalyse bij het Leger des Heils geweest,” zegt ze. Een aantal vrouwen had een gezellig avondje belegd en daarbij was Letty uitgenodigd voor een lezing en analyse. “Het was heel leuk, ze hadden een avond met als thema ‘kleur in je leven’ en daarbij kwam ik natuurlijk goed van pas,” lacht ze.
Naast het geven van kleuradvies, legt Letty zich toe op garderobeplanning. “Daarbij kom ik bij de mensen thuis en nemen we samen hun kledingkast door,” legt ze uit. “Sommige mensen hebben dan dingen in hun kast hangen die niet eigenlijk niet kunnen.” Het gaat dan vooral om de soorten kragen en de lengte van broeken. “Als de klant het wil, ga ik mee de stad in om een nieuwe garderobe aan te schaffen.” Het rondje door de stad begint dan, vanzelfsprekend, bij Imago.
Wie het leven van Letty onder de loep neemt, komt tot de conclusie dat het allemaal om uiterlijk draait. En toch is een mooi voorkomen niet het belangrijkste, aldus Letty. “Het gaat er niet om of iemand knap is of niet. Er verzorgd uitzien, dàt is belangrijk,” vindt ze. En wat voor anderen geldt, geldt natuurlijk ook voor haarzelf: zonder make-up gaat ze niet de stad in. “Maar dat komt natuurlijk ook om dat ik het visitekaartje van Imago ben,” besluit ze.