Nieuws

Groninger Museum met Haks’ collectie op tournee in Milaan

Het Groninger Museum mag op uitnodiging van het gemeentebestuur van Milaan in deze Italiaanse stad een expositie inrichten.


Leestijd: 3 minuten

Het stadsbestuur van Milaan heeft het Groninger Museum gevraagd om eententoonstelling in te richten in Museo Permanente. De tentoonstelling geeft een beeld van het collectie- en aankoopbeleid vanoud directeur van het Groninger Museum Frans Haks en wordt aangevuld metrecentere aankopen. Voor deze presentatie is een selectie gemaakt uit de collectie beeldendekunst, mode en fotografie. Alle werken komen uit de collectie van hetGroninger Museum en zijn te zien van 20 mei t/m 9 september 2001 in MuseoPermanente. Bijna tegelijkertijd wordt de tentoonstelling Europa 2001 in Milaan geopend.In Palazzo Triënnale is Nederland vertegenwoordigd met werk van vier jongeNederlandse kunstenaars van 19 mei t/m 10 september 2001. Het GroningerMuseum is gevraagd om de Nederlandse inzending te verzorgen. Museo Permanente.De tentoonstelling geeft een beeld van het verzamelbeleid van Frans Haks uitde periode 1978-1995, en de periode daarna. Voor Haks is het museum deplaats waar je de verandering van karakter van de kunst toont. Dat iszichtbaar in de collectie van het Groninger Museum.Tijdens zijn directoraatwerd gekozen voor kunst in de twijfelzone. Daarmee bedoelt Haks kunstwaarvan nog niet duidelijk is of het kunst is of niet. Als voorbeeld noemthij het werk van Italiaanse kunstenaars als Mimmo Paladino, Enzo Cucchi ofFrancesco Clemente van de Italiaanse Transavant-garde. Nu worden dezekunstenaars hoog gewaardeerd maar dat was anders toen zij in het begin vande jaren tachtig in het Groninger Museum geïntroduceerd werden.De presentatie in Milaan laat werk zien van bovengenoemde Italianen en vanonder andere Anselm Kiefer, Keith Haring, Memphis, Jeff Koons, Ger van Elk,Carel Visser, Henk Visch, Andy Warhol en Roy Lichtenstein. Frans Haks heeft eens gezegd “het museum is een instrument dat je opverschillende manieren kunt bespelen”. Hij bedoelt hiermee te zeggen dat jekunst niet moet plaatsen in verschillende hokjes, maar dat er velegrensgebieden zijn. Een voorbeeld is het gebied tussen kunst enarchitectuur. Op de tentoonstelling is dat gebied vertegenwoordigd met werkvan Alessandro Mendini, Ettore Sottsass, Rhonda Zwillinger, Thomas LaniganSchmidt en Peter Shire. Naast werken op het gebied van kunst en architectuur zijn er kunstwerkendie zich oftewel ophouden in het grensgebied tussen de kunstdisciplines,oftewel in de twijfelzone tussen de beeldende kunst en de commercie. Delaatste jaren heeft het Groninger Museum zich intensief beziggehouden met decollectievorming op het gebied van mode en fotografie. Prachtige creatieszijn er te zien van Viktor & Rolf, Comme des Garçons, Galliano en AzzedineAlaïa. Uit de collectie fotografie zijn topwerken te zien van Inez vanLamsweerde/Vinoodh Matadin, Andres Serrano, Rineke Dijkstra, Anton Corbijnen Erwin Olaf. Het kleurenpalet dat gebruikt wordt voor de zalen van Museo Permanente ishet kleurenpalet van de Nederlandse kunstenaar Peter Struycken. Deze kleurenzijn ook gebruikt voor de zalen in het Groninger Museum. Palazzo TriennaleTegelijkertijd wordt in Milaan Europa 2001 geopend, een platform voor jongekunstenaars. Deze beurs wordt gezien als de concurrent van de Biënnale vanVenetië.Het Groninger Museum is gevraagd om de Nederlandse inzending te verzorgen.Vier kunstenaars zijn geselecteerd. De tentoonstelling toont objecten vanLidy Jacobs (1959), een installatie van Joep van Lieshout (1963), honderdtekeningen van Bas Meerman (1970) en een installatie van Paul Perry (1956). De Mondriaan Stichting zorgt voor een financiële bijdrage aan dezetentoonstellingen. In het boek Een Pissende Poes in Museumland geeft Frans Haks een toelichtingop zijn beleid en aankoopbeleid.