Nieuws

Gast-column: ‘GRONINGEN MOET MEER STAMPIJ MAKEN OVER ZUIDERZEELIJN’

Groningen, met Commissaris der Koningin Alders en burgemeester Wallage voorop, maken veel te weinig tam-tam over de Zuiderzeelijn. Juist nu is het moment om met argumenten maar ook met ketelmuziek te ijveren voor de Zuiderzeelijn. Die kan op termijn 15.000 banen opleveren. Dat althans is de mening van Bart de Glint uit Groningen. Hieronder volgt zijn betoog.


Leestijd: 3 minuten

Houden we de aanleg van een snelle Zuiderzeespoorlijn wel genoeg in hetnieuws, vraag je je als rechtgeaarde Groninger op dit moment af. Juist numen in Den Haag eindelijk `om` is, verstommen de geluiden enigszins.Media-stilte is het gevolg.Absoluut niet goed, juist nu moeten we lawaai maken, tot de lobbydaadwerkelijk is voltooid.Een laatste ruimtelijk ordenings-onderzoek in zake infrastructuur wordtnauwelijks nog enige kansen toegedicht om roet in het eten te gooien.Op een afrondend definitief `ja` na, binnen luttele maanden te verwachtenoverigens, weet politiek Den Haag geen terugweg meer te verzinnen. Door vanhet Noorden een vrijwel onmogelijke bijdrage te vragen in de aanleg van dezesnelle verbinding, is nog een laatste stuiptrekking zichtbaar. Dat detoezegging Zuiderzeespoorlijn een verkiezingsstunt van premier Kok zou zijn,zoals CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma onlangs beweerde, is nergens opgestoeld.Daarvoor heeft Kok teveel belangen in het Noorden liggen. Veel potentiëlePvda-stemmers, het Noorden is van oudsher veel meer een Pvda-bolwerk danwelke andere regio in Nederland ook, verplichten hem dit belang niet teverkwanselen. Kok heeft sowieso veel op met de belangen van Groningen, al ishet alleen al via zijn vrouw Rita, van oorsprong een Hoogezandse.Vier jaar lang reeds hoor je van Kok positieve geluiden in deze zaak en datkun je ongemeend niet zo`n lange periode vol houden.Nee, premier Kok zal ons niet laten zitten met een voorgehouden worst dieniet te behappen blijkt. Hij weet als geen ander dat dit dé kans voor NoordNederland is om echt iets stimulerends te kunnen doen.Gewoon keihard doorgaan met het karwei aanleg Zuiderzeelijn en niet stoppentot de klus helemaal in kannen en kruiken is.Niet verzaken, want met de verkoop van de grond waar de stations moetenkomen en de toegezegde investeringen van founders als Siemens, de ABN-Amrobank plus enige conglomeraten van bouwbedrijven, is dit voor het noordenbijna `heilige` project nu binnen bereik. Vergeet daarbij niet dat detoegezegde Europese subsidie nog definitief moet worden vastgesteld en dathier zeker de mogelijkheid wordt open gelaten tot een forse verhoging vandit bedrag. Noord Nederland wordt zowel in eigen land als binnen Europagezien als een regio waar de werkloosheid moet worden aangepakt en deeconomie een ferme impuls verdient.Niets kan Noord Nederland beter opstuwen in de vaart der volken dan zo`nsnelle spoorverbinding met de Randstad.Het trekt bedrijven aan die belang hebben bij een ligging nabij dezespoorweg en daarmee eveneens werkgelegenheid.Uit vooronderzoek is een ruwe schatting naar voren gekomen dat deZuiderzeespoorlijn in directe zin 5000 banen schept en inindirecte zin 15.000 nieuwe jobs in het vooruitzicht stelt. We hebben hetdan nog niet gehad over de wisselwerking van werken in de Randstad en wonenin het noorden en andersom. Ook dit zal de arbeidsmarkt verder doen toenemenen de bedrijvigheid in de consumentenmarkt en het MKB vergroten. Er is geenander project te verzinnen dat zulke grootschalige economische verbeteringenten behoeve van geheel Noord Nederland zal brengen, dan de aanleg van dezesnelle treinverbinding. Dit is dé kans en we krijgen hem op dit moment in degeschiedenis. Nu aangrijpen met beide handen, want zo snel herhaalt dehistorie zich niet. Zeker weten dat we over vijftig jaar niet meer kunnenbegrijpen dat er ooit twijfelaars waren in deze kwestie. DeZuiderzeespoorlijn, bij voorkeur in de magneetzweeftrein-uitvoering, heeftzich dan al dubbel en dwars terugverdiend.Bart de Glintemail: jesyou@keyaccess.nl