Nieuws

Filmhuizen kritisch over Kijkwijzer

Een aantal Nederlandse filmhuizen vindt de nieuwe filmkeuring ingewikkeld en vreest met hogere advertentiekosten te worden opgezadeld. Het Nicam, een instituut voor onder meer filmkeuring, wil via de Kijkwijzer gedaan krijgen dat bioscoopexploitanten met symbolen aangeven of een film geweld, seks, grove taal, drugsgebruik, angst of discriminatie bevat.


Leestijd: 1 minuut

Sinds donderdag voorziet het Nicam films bijvoorbeeld van een spin (angst) of een vuist (geweld). Met dergelijke symbolen wil het instituut, de opvolger van de Filmkeuring, vooral ouders informeren. Een aantal filmhuizen vreest echter financieel te moeten opdraaien voor de vermelding van de symbolen in de filmladder, de agenda voor filmhuizen. ,,Het probleem is dat er veel symbolen komen”, zegt K. Meerburg van de Maatschappij voor Cinegrafie, exploitant van onder meer filmhuis Babylon in Den Haag en The Movies in Amsterdam. ,,Het wordt hierdoor aardig complex.” Directeur F. Westra van het Filmcentrum Poelestraat in Groningen weigert de icoontjes te plaatsen. ,,Als er in een film een keer wordt gevreeën en een keer wordt geschoten, moet ik er al twee van die plaatjes bij zetten. Wie betaalt dat?”, vraagt hij zich af. Westra vindt dat de Kijkwijzer geen rekening houdt met bioscopen die ‘kwaliteitsfilms’ vertonen, en een ander soort geweld zouden laten zien. Hij stelt dat de overheid filmhuizen niet kan dwingen aan de regeling mee te werken, omdat de Kijkwijzer een vorm van zelfregulering betreft. Nicam-woordvoerder W. Dekkers zegt dat het instituut voldoende rekening houdt met ‘kwaliteitsfilms’. ,,Maar alle films kunnen schadelijk voor kinderen zijn, of ze nou uit Mongolië komen of uit Hollywood”, werpt hij tegen. ,,Als blijkt dat veel exploitanten niet meewerken, komt de overheid misschien alsnog met wetgeving”, waarschuwt hij. Het Nican erkent dat de Kijkwijzer ertoe kan leiden dat een film voor een intellectueeel publiek, als die bijvoorbeeld een aanrandingsscène bevat, een waarschuwend symbool krijgt. Dat is dan hetzelfde als de nieuwe gruwelfilm Hannibal krijgt opgeplakt. ,,De doelgroep voor de betere film moet zich eigenlijk niets van de symbolen aantrekken”, adviseert het instituut.