Nieuws

Essent stelt privatisering uit

Energiebedrijf Essent stelt de geplande privatisering voor onbepaalde tijd uit. De ,,schimmige” motie-Crone (PvdA) die de Tweede Kamer heeft aangenomen, waardoor energiebedrijven hun netten niet kunnen verkopen, maakt een beursgang volgens Essent onmogelijk.


Leestijd: 2 minuten

Bestuursvoorzitter W. Wiechers raadt aandeelhouders, gemeenten en provincies, aan hun belang voorlopig niet te verzilveren en even af te wachten. ,,Een verknipt bedrijf levert niks op”, zei hij donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Mopperend: ,,Het lijkt of ze de achterstand op de buitenlandse concurrentie willen vergroten.” Wiechers hoopt dat de beursgang alsnog door kan gaan na afwikkeling van het politieke debat rond privatisering. De netten moeten voorlopig juridisch in handen blijven van lagere overheden. Vanaf 2002 mogen wel minderheidsaandelen in de energiebedrijven verkocht worden. In 2004 volgt een evaluatie en beslist de Tweede Kamer over verdere privatisering. Essent zag vorig jaar de omzet stijgen met 32 procent tot ruim 5 miljard euro. De nettowinst bedroeg 369 miljoen euro, tegenover 716 miljoen euro in 1999. Dit kwam door een forse voorziening van 1,2 miljard euro, ondermeer voor de sluiting van kerncentrale Borssele. Het bedrijfsresultaat steeg met 10 procent tot 465 miljoen euro.De groeistrategie van Essent komt overigens niet in gevaar door het afblazen van privatisering, meldt Wiechers. De omzet moet per jaar 10 procent stijgen. Het concern is volop in gesprek met Duitse energiebedrijven. Dit jaar nog volgen er overnames. Essent heeft nu 500.000 klanten in Duitsland. Dat moeten er binnen vijf jaar twee miljoen zijn. In Nederland richt Essent zich voorlopig op de uitbouw van de opgerichte installatiewinkel Inhome. Samen met zeven installateurs is een maand geleden deze landelijke formule gestart voor service en onderhoud aan cv-ketels en boilers. Deze installateurs, die bij de mensen over de vloer komen, hebben meteen contact met potentiële stroomafnemers. Vanaf 1 juli mogen huishoudens kiezen bij wie zij hun groene stroom kopen. Essent wil jaarlijks minstens 100.000 nieuwe afnemers hiervan. Hoewel Wiechers beweert niet te werven in regio’s van concurrenten heeft Essent een flink reclamebudget (f 20 miljoen) ingezet om zich landelijk bekend te maken. De topman hamert erop dat Essent alleen in Nederland opgewekte groene stroom verkoopt. Vanwege de groeiende vraag en het tekort aan biomassa in ons land, moet een deel van de brandstof echter worden geïmporteerd vanuit ondermeer Noord-Amerika, erkent Wiechers.