nieuws

19 aug 2000, 00:12

Eerstejaars zijn anti-alcohol campagnes zat

Groningse eerstejaars-studenten die meedoen aan het introductieprogramma zijn niet erg onder de indruk van de anti-alcohol-campagne.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

‘Daar gaan we weer! Je wordt er mee doodgegooid’, verzucht Bram Merkx (18). Hij vindt het langzamerhand wat overdreven, de wijze waarop de nieuwste lichting studenten gewaarschuwd wordt voor de gevaren van alcohol.
‘Onze ouders hebben achttien jaar de tijd gehad ons daar op te wijzen. Ik heb wel begrip voor de campagne, maar het moet niet overdreven worden’, zegt hij. Merkx is bezig op de fiets met een groepje lotgenoten, die zijn mening in grote lijnen zeggen te delen, de nieuwe studiestad te verkennen. De jongeren zijn zich er van bewust dat een van de aanleidingen voor de landelijke campagne het feit was dat een Groningse student , Reinoud Pfeiffer, in ’97 door overdadig drankgebruik om het leven kwam. ‘Maar dat was bij Vindicat, en niet tijdens de algehele introductieweek’, zeggen ze.
Voor het pand van die vereniging aan de Grote Markt koesteren aan het begin van de avond tientallen adspirant-leden zich in de zon. Disco-muziek schalt over de markt, maar de studenten zijn nog te onwennig om er uitbundig op te reageren. Bovendien is de avond nog pril. Aan de wand hangt een reclame voor Bavaria maar ook voor de energie-drank Red Bull. De eerstejaars blijven voor de vereniging, waarvan een broer van Pfeiffer eind augustus praeses wordt, rustig hun pilsje of frisdrank drinken. In totaal doen drieduizend studenten mee aan het introctieprogramma, dat gisteravond op de Vismarkt spectaculair werd geopend door de Belgische band Scoop. Dat niet alle studentenverenigingen even politiek correct zijn en de alcohol uitbannen blijkt uit diverse programma-onderdelen voor de komende dagen. Zoals bij de vereniging Hendrik de Cock met de programma-onderdelen: ‘Drink je zat in de Kijk in t Jat’, of de ‘Bierestafette’. Voor het pand van die vereniging aan de Grote Markt koesteren aan het begin van de avond tientallen adspirant-leden zich in de zon. Disco-muziek schalt over de markt, maar de studenten zijn nog te onwennig om er uitbundig op te reageren. Bovendien is de avond nog pril. Aan de wand hangt een reclame voor Bavaria maar ook voor de energie-drank Red Bull. De eerstejaars blijven voor de vereniging, waarvan een broer van Pfeiffer eind augustus praeses wordt, rustig hun pilsje of frisdrank drinken. In totaal doen drieduizend studenten mee aan het introctieprogramma, dat gisteravond op de Vismarkt spectaculair werd geopend door de Belgische band Scoop. Dat niet alle studentenverenigingen even politiek correct zijn en de alcohol uitbannen blijkt uit diverse programma-onderdelen voor de komende dagen. Zoals bij de vereniging Hendrik de Cock met de programma-onderdelen: ‘Drink je zat in de Kijk in t Jat’, of de ‘Bierestafette’. Voor het pand van die vereniging aan de Grote Markt koesteren aan het begin van de avond tientallen adspirant-leden zich in de zon. Disco-muziek schalt over de markt, maar de studenten zijn nog te onwennig om er uitbundig op te reageren. Bovendien is de avond nog pril. Aan de wand hangt een reclame voor Bavaria maar ook voor de energie-drank Red Bull. De eerstejaars blijven voor de vereniging, waarvan een broer van Pfeiffer eind augustus praeses wordt, rustig hun pilsje of frisdrank drinken. In totaal doen drieduizend studenten mee aan het introctieprogramma, dat gisteravond op de Vismarkt spectaculair werd geopend door de Belgische band Scoop. Dat niet alle studentenverenigingen even politiek correct zijn en de alcohol uitbannen blijkt uit diverse programma-onderdelen voor de komende dagen. Zoals bij de vereniging Hendrik de Cock met de programma-onderdelen: ‘Drink je zat in de Kijk in t Jat’, of de ‘Bierestafette’.