De nieuwe gemeenteraad in Groningen telt 45 zetels. Om een meerderheid te hebben is er dus een combinatie mogelijk die minimaal 23 zetels telt. Eén mogelijkheid is om de huidige coalitie van GroenLinks (krijgt dus 11), D66 (krijgt 5), PvdA (krijgt 6) en VVD (krijgt 4) voort te zetten, want die komen samen uit op 26. Dat zou een stabiele basis kunnen zijn, zeker wanneer bijvoorbeeld ook nog een gematigd progressieve partij als ChristenUnie (krijgt er 3), aanschuift.
De vraag is echter of GroenLinks daar voor voelt, en ook of de PvdA dat ziet zitten. Zowel GroenLinks lijsttrekker Glimina Chakor, als PvdA-lijsttrekker Carine Bloemhoff willen graag een zo links mogelijke koers. ‘We streven naar een progressief links college', aldus bijvoorbeeld Carine Bloemhoff, lijsttrekker van de PvdA.
Als deze twee partijen inderdaad een zo links mogelijk stadsbestuur wensen, dan zou een coalitie van GroenLinks (11), PvdA (6) en D66 (5) denkbaar zijn, maar dan komen ze één stem te kort. Het zou kunnen dat ze dan aankloppen bij de SP.
Maar een coalitie met de SP ligt niet erg voor de hand. Het was in september 2012 dat de SP, overigens samen met D66, de stekker uit het toenmalige college trok, omdat SP-wethouder Janny Visscher niets voelde voor de komst van de tram.
Maar wat staat er op nummer één in het verkiezingsprogramma van GroenLinks? ‘We willen een tramverbinding. Het Hoofdstation dient met een reguliere tramverbinding verbonden te zijn met bijvoorbeeld Zernike en P+R terreinen’, aldus de tram-wens van GroenLinks.
Als GroenLinks graag een tram wil ligt het niet voor de hand dat SP daar nu wel aan meewerkt. Want hoe geloofwaardig is de SP (en D66) dan? Al is aanleg van een tram naar Zernike nog wel iets anders dan aanleg van een tram door de binnenstad, zoals zes jaar geleden de bedoeling was.
Maar niet alleen GroenLinks heeft in het verleden gebotst met de SP. Ook de PvdA. Ooit had de PvdA een ingrijpend plan voor de noordzijde van de Grote Markt. Als dat toen zou zijn uitgevoerd, dan zou de Grote Markt noordzijde er nu aanzienlijk minder haveloos bij liggen dan nu, en dan was er ook al lang een parkeergarage geweest. Maar de SP vreesde voor schade aan de Martinitoren en voerde toen een grote campagne om dat plan tegen te houden. De SP in Groningen wil het contact met haar met achterban niet verliezen, maar dan wordt het wel lastig om bestuurlijk water in de wijn te moeten doen, en dat is nu eenmaal wel nodig als je wilt meeregeren.
Kortom: het gaat spannend worden bij de college-onderhandelingen. Voor de VVD zijn de druiven ook zuur, want die partij had er met wethouder Joost van Keulen, voor gezorgd dat de verhoudingen met ondernemend Groningen sterk zijn verbeterd. En dat is ook een waardevolle zaak, omdat het wel zeer handig is wanneer ook het bedrijfsleven haar schouders zet onder een (door bijna iedereen noodzakelijk geacht) zeer ambitieus programma om van Groningen de meest duurzame stad van Nederland te maken.