nieuws

25 okt 2000, 00:12

Bejaarde man overleden bij autoongeluk op N33

Bij een verkeersongeval op de rijksweg N33 bij Wildervanksterdallen is dinsdagmiddag een 80-jarige automobilist uit Veendam om het leven gekomen.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De automobilist wilde op een locatie tussen Veendam en Gieten keren op de autoweg. Tijdens deze handeling werd hij vol geraakt door een andere weggebruiker die hem tegemoet reed in een bestelbusje.
De bejaarde man was op slag dood, de bestuurder van het bestelbusje, een 26-jarige man uit Siddeburen, raakte licht gewond. De laatste werd na onderzoek weer uit het ziekenhuis ontslagen.
Beide auto’s raakten zwaar beschadigd en zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd. De N33 is gedurende een uur gedeeltelijk voor het verkeer afgesloten geweest.
De Drents-Groningense N33 heeft al langer de reputatie een ‘dodenweg’ te zijn. Het aantal autoongevallen op dit traject kende de afgelopen jaren een opvallende stijging. Naar aanleiding van kamervragen die eind 1997 over de autoweg werden gesteld, initieerden de provincies waar de weg doorheen loopt twee jaar geleden een onderzoek naar de veiligheid van de weg. Hieruit bleek dat er op de rijksweg tussen 1993 en 1998 in totaal 703 ongevallen plaatsvonden, waaruit 41 dodelijke slachtoffers voortvloeiden.
In samenwerking met de politie en veilig verkeersorganisatie 3VO werkt Rijkswaterstaat op het moment aan een groot aantal infrastructurele veranderingen en worden er steeds vaker intensieve snelheidscontroles gehouden om fatale ongelukken te voorkomen. De weg kent weinig ogenschijnlijk gevaarlijke knelpunten, maar juist die schijnbaar risicoloze wegen lokken vaak roekeloos gedrag bij de automobilist uit, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
De Groninger afdeling van 3VO, die ook bij het overleg is betrokken, beaamt dit. ,,Men wil verkeershandelingen verrichten waarvoor geen ruimte is of die zelfs verboden zijn’’, oordeelt woordvoerder W. Gielingh. ,,Zo’n foute inschatting leidt vaak tot problemen. Het verdubbelen van het aantal rijbanen en het daardoor beter stroomlijnen van de verkeersbewegingen zou een serieuze oplossing kunnen zijn.’’
Dit is ook een verzoek dat de gemeenten Menterwolde en Veendam, waar zich een groot aantal heikele kruisingen bevinden, aan minister Netelenbos van Verkeer hebben gedaan in een brandbrief die ze deze zomer stuurden. Hoewel de minister nog geen officiële reactie heeft gegeven, geeft Rijkswaterstaat ze op korte termijn echter weinig hoop. Het ministerie heeft het meerjaren infrastructuurprogramma tot 2010 reeds vastgelegd: het verdubbelen van de N33 komt er niet in voor.