nieuws

25 jul 2001, 00:12

AZG-traumahelikopter kan nog lang niet vrij vliegen vanaf eigen dak

Het Academisch Ziekenhuis Groningen (AZG) voorziet geen onoverkomelijke problemen met overheden als toch vaker wordt gevlogen met traumahelikopters dan formeel mag volgens de milieuvergunningen. Het AZG verwacht niet dat de Milieudienst, die de regelgeving controleert, zomaar zal overgaan tot het uitschrijven van forse boetes. Toch kan er voorlopig nog niet vrij gevlogen worden. De ‘buren’ kunnen het het AZG moeilijk maken.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Als het helikopterteam na een geval van ‘teveel’ hulpverlenen via de directie van het AZG goed kan uitleggen waarom het overschrijven van de norm nodig was, verwacht het ziekenhuis niet op de bon te worden geslingerd. Dit leidt het AZG onder meer af uit de woorden van minister Pronk van Milieu, die vorige week meldde dat er in geval van noodsituaties ‘altijd’ gevlogen mag worden.
Tegenstanders van de komst van de traumaheli naar het centrum herhaalden deze week het standpunt dat wanneer het toestel niet middenin het centrum wordt geplaatst, maar een kwartier rijden verder, het team bij wijze van spreken kan vliegen wat ze wil. De milieuproblemen zouden zich dan niet voordoen wat betreft het aantal vluchten.
Maar het blijft een feit dat de gemeente Groningen niet meer vluchten toelaat dan drie per dag vanaf het dak van het AZG. Dus de kans bestaat dat omwonenden claims gaan indienen als dit quotum wordt overschreden. ‘’Er zijn omwonenden die inderdaad turven hoe vaak er gevlogen wordt,’’ weet AZG-voorlichter Rogier Verhagen. Maar voorlopig is het nog niet zover, verwacht hij.
Bovendien is het nog niet direct aan de orde. De komende maanden vliegt de traumahelikopter überhaupt niet, omdat momenteel de juridische bezwaarprocedures nog lopen en het heliteam bovendien nog in opleiding is. Tot eind volgende maand kan er nog bezwaar tegen de komst van de traumahelikopter gemaakt worden. Het is mogelijk dat de heli pas over bijna een jaar mag vliegen, althans vanaf het AZG-gebouw. Het ziekenhuis zou graag over een paar maanden operationeel zijn op het stadse dak.
Een klein aantal tegenstanders biedt fanatiek weerstand tegen de komst van de helikopter. De tocht naar de rechtbank heeft nooit veel meer dan vertraging opgeleverd. Hoewel het stationeren van een heli middenin een stadscentrum niet ideaal is, stellen artsen dat de tijdwinst die het direct naar het AZG vliegen van patiënten levens redt. Tegenstanders twijfelen aan de noodzak om zo vaak te vliegen als nu door het ziekenhuis gewenst, omdat ze stellen dat het niet nodig zou zijn zo vaak te vliegen zonder patienten, maar slechts met het artsenteam. Tevens zou de werkelijke hogere snelheid van vliegende hulpverleners in vergelijking met die van hun collega’s in een ambulance betrekkelijk zijn. Een ambulance is doorgaans eerder ter plaatse dan een helikopter. De winst moet behaald worden bij het traject van locatie naar het AZG.
Hun concrete voorstel is het stationeren van een helikopter aan de Sontweg of bijvoorbeeld op het vliegveld Eelde. Dit levert een vertraging in tijd op, en is niet praktisch omdat het traumateam in het AZG werkt en zich in geval van nood snel van het ziekenhuis naar de heli en vervolgens naar de plaats van een ongeluk moet zien te komen, meent het AZG.
Een helikopter is uiterst kostbaar in aanschaf en gebruik. ‘’Aanvankelijk kreeg het AZG de financiering niet rond,’’ aldus Frits Bolt, die al jaren een betrekkelijk eenzame strijd tegen het AZG voert. Bolt meent dat het ziekenhuis met de heli letterlijk zoveel mogelijk traumapatiënten naar het centrum van de stad Groningen wil halen en dat het daar dan financieel voordeel van heeft. Met dit geld kan dan, volgens Bolt met moeite, de helikopter betaald worden. Deze theorie wordt door het Groningse ziekenhuis met nauwelijks verholen woede terzijde geschoven. ‘’Het AZG zit echt niet om patiënten verlegen’’, aldus een woordvoerder eerder dit jaar.