Het was dan ook de allereerste dag dat er geen bussen meer parkeerden. Sinds zondag is het nieuwe busstation aan de zuidkant van het station in gebruik. Het oude, nu verlaten busstation, is echter niet eens zo heel erg lang in gebruik geweest.
Al in de jaren vijftig was het Stationsplein al wel hét knooppunt voor stads- en streekbussen. Op oude foto’s uit 1954 en 1955 is te zien hoe de bussen direct voor het monumentale stationsgebouw stonden opgesteld. Reizigers stapten uit tussen de vele GADO-streekbussen, waar het stationsgebouw de indrukwekkende achtergrond vormde.
In de jaren tachtig veranderde het gebied ingrijpend. Door de bouw van het Hunzehuys en een nieuwe inrichting van het Stationsplein verdween het oude busstation geleidelijk.
Sinds 1997
In 1997 werd het in die tijd moderne busstation aan de noordzijde van het Hoofdstation geopend. Bijna dertig jaar lang is dit het centrale overstappunt voor vrijwel alle stads- en streekbussen gebleven. Dagelijks maakten tienduizenden reizigers gebruik van de perrons aan de Stationsweg. Het busstation werd een vertrouwd gezicht voor studenten, forenzen en bezoekers van de stad.
Toekomst
Maar 28 juni 2026 (zondag) kwam daar dus een einde aan. Als onderdeel van de Spoorzone Groningen verhuisde het volledige busstation naar de zuidzijde van het station. Dankzij de nieuwe reizigerstunnel en bustunnel zijn trein en bus voortaan beter met elkaar verbonden, is er meer ruimte voor reizigers en kan het voormalige busstation aan de voorkant plaatsmaken voor een groener en aantrekkelijker Stationsplein.
Zo heeft het busstation zich in ruim zeventig jaar ontwikkeld van een eenvoudig plein met streekbussen tot een modern OV-knooppunt dat klaar is voor de toekomst.
(Foto: Raymond Bos).




