Nieuws

Groningse caloriearme borreltjes niet aan te slepen: "ze vliegen per tray de winkel uit"

De Groningse caloriearme borreltjes Bozu zijn niet aan te slepen. Vooral bij studenten is het alcoholische drankje razend populair. “Ze vliegen per tray de winkel uit", zegt Gianluca De Leo van Bozu. Alleen al tussen mei en september van dit jaar gingen er in Nederland 250.000 blikjes Bozu Hard Iced Tea over de toonbank.


Leestijd: 2 minuten

Groningse caloriearme borreltjes niet aan te slepen: "ze vliegen per tray de winkel uit"
Groningse caloriearme borreltjes niet aan te slepen: "ze vliegen per tray de winkel uit"

De Hard Iced Tea is een van de vijf caloriearme maar alcoholische drankjes uit het assortiment van het Groningse bedrijf én merk BOZU, van jeugdvrienden en Stadjers Brend Koolhof en Gianluca De Leo. Het duo bestormde in 2019, vlak voor de coronacrisis de markt met Hard Seltzers: drankjes bestaande uit wodka en soda die in de VS en Canada toen al razend populair waren, maar in Nederland nog amper bekendheid genoten.

De ‘Groningse’ Hard Seltzers gingen aanvankelijk als een tierelier, maar zoals dat dan gaat, kwam ook al gauw de concurrentie om de hoek kijken: ook de ‘grote jongens’ als Heineken en zelfs Coca-Cola kwamen met een Hard Seltzer op de proppen. Neem daarbij de coronapandemie en de gedwongen sluiting van de horeca en er zat nog maar één ding op: wat nieuws én verfrissends verzinnen.

Dat werd dus de Hard Iced Tea, verkrijgbaar in twee smaken: green tea en peach. Het drankje bevat amper calorieën – maar 65 – maar toch 4.5 procent alcohol. “Bijna net zoveel alcohol als een biertje dus, maar dan geen suikers en geen koolhydraten, én veel minder calorieën: in een biertje zitten gemiddeld 149.”

De Hard Iced Tea bleek een gouden greep, want de drankjes zijn vooral onder studenten niet aan te slepen: de Hard Iced Tea is in mei van dit jaar gelanceerd en eind augustus stond de teller al op 250.000 verkochte blikjes. De Ice Tea met alcohol is dan ook al te vinden in de schappen van Albert Heijn, Sligro en Albert Heijn volgt dit najaar. De blikken vliegen over de toonbank: “Bij de Jumbo op de Grote Markt waren we op een gegeven moment zelfs het bestverkochte product van de week, van het hele assortiment.” En ook met bezorgen loopt het storm: “onze eigen bezorgdienst verkoopt gemiddeld 7 à 8 trays per bestelling. En via Flink bezorgen we inmiddels in 33 Nederlandse steden.

De Leo en Koolhof hopen dit jaar uiteindelijk 500.000 blikjes te verkopen. En zoals het nu lijkt moet dat lukken, zegt De Leo. Volgend jaar moet de miljoen aangetikt worden, en het jaar erop 2,5 miljoen. De twee hebben er alle vertrouwen in. “Het suikervrije en koolhydraatarme spreekt erg aan. In Amerika hebben de Hard Seltzers zelfs al een marktaandeel van meer dan 10 procent van de totale biermarkt.” De ambities reiken ook buiten de landsgrenzen: “we willen uiteindelijk niet alleen Nederland maar ook Europa veroveren", zegt De Leo tegen de GROC.

En er zijn natuurlijk al plannen voor nieuwe smaken. “We willen regelmatig nieuwe smaken lanceren en dan kijken wat het beste wordt ontvangen.” Bang dat de ‘grote jongens’ dan in no time met hetzelfde smaakje komen? “Met die snelheid valt het best mee. Als relatief kleine speler kunnen wij veel sneller schakelen: wij hebben gelukkig geen twintig directielagen die akkoord moeten geven.”