Om (ICT-)professionals in Noord-Nederland te ondersteunen, zet de Hanze zich actief in voor leven lang leren (LLO) met flexibel en praktijkgericht onderwijs. Een concreet voorbeeld hiervan is het initiatief IT Academy Noord-Nederland. De IT-Academy biedt praktische opleidingen die inspelen op acute arbeidsmarktvragen. De IT-Academy doet dit samen met regionale partners.
Data zonder richting heeft geen waarde
Dat zulke opleidingen als die van de IT-Academy nodig zijn, blijkt wel. Organisaties missen vaak de expertise om bruikbare inzichten te halen uit de enorme hoeveelheden data waarover ze beschikken. Zonder data-analisten en data-scientists blijft waardevolle informatie onbenut en daarmee ook groeikansen. In 2030 wil het kabinet één miljoen ICT’ers in Nederland hebben om organisaties te helpen data-gedreven te werken en technologische vooruitgang te benutten.
Volgens onderzoek van HeadFirst Group (2025) is dat meer een ambitie dan een realistisch doel. De onderzoekers van het rapport roepen de politiek, het bedrijfsleven en academische instellingen op om in actie te komen: “Voldoende ICT’ers zijn essentieel om de digitale transformatie van bedrijven te versnellen.”
Steeds meer AI-vacatures, vaardigheden blijven achter
Het aantal vacatures op het gebied van AI steeg in Nederland van 5.000 naar 47.000 in 2024: een groei van +840% (PwC, 2025) (AI Wereld, 2025) Tegelijkertijd heeft 55% van de bedrijven moeite om AI-vaardigheden in huis halen en 43% zelfs met het vinden van geschikt personeel met kennis van AI (Frankwatching, 2024). Het tekort aan talent remt innovatie in talloze sectoren. Overheden, zorginstellingen en commerciële organisaties zijn dringend op zoek naar professionals die AI begrijpen én kunnen toepassen.
Overvloed aan informatie vraagt om nieuwe professionals
De toename aan digitale informatie vraagt om een nieuwe professionals op het gebied van Data Governance: een expert die data verantwoord verzamelt, beheert en inzet, met oog voor ethiek, privacy en maatschappelijke impact. Veel organisaties kampen met een tekort aan deze experts, waardoor er volop kansen liggen voor professionals die zich hierin willen ontwikkelen.
Investeren in digitale vaardigheden
Hoewel 97% van de Nederlandse organisaties aangeeft te willen investeren in de digitale vaardigheden van hun personeel, blijkt in de praktijk dat slechts 24% daadwerkelijk ICT-trainingen aanbiedt aan hun personeel (Frankwatching, 2024). Dit gat tussen ambitie en actie vormt een risico voor de digitale slagkracht van organisaties. Onderwijsinstellingen kunnen echter een sleutelrol spelen om bij- en omscholing te stimuleren
Sinds 2014 wordt er geïnvesteerd in het versterken van de ICT-sector in het Noorden. Inmiddels zijn meer dan 4.400 professionals bijgeschoold in de ICT. Echter, om de digitale toekomst van de regio echt te versterken, is méér nodig dan bijscholing alleen: een continue instroom van nieuw ICT-talent, innovatieve leertrajecten en nauwe samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid blijven cruciaal.