Innovatie

Dankzij Ophtec kunnen wereldwijd miljoenen mensen zien

Miljoenen mensen wereldwijd zijn dankzij Groningse lensimplantaten van hun staar of slechte zicht verlostd. Ze worden geproduceerd door het Groningse familiebedrijf Ophtec, dat al sinds 1983 met oogheelkundige innovaties de wereld verovert. Jaarlijks worden er bijna een half miljoen lenzen gemaakt in hun complex in Corpus den Hoorn. “We bedenken innovaties en lopen voor de troepen uit”, vertelt Erik Jan Worst, CEO van Ophtec in de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 2 minuten

Erik Jan Worst en Remko Bos van Opthec Foto | Jan Buwalda
Erik Jan Worst en Remko Bos van Opthec Foto | Jan Buwalda

Sinds de oprichting in 1983 richt Ophtec zich volledig op specialistische lensimplantaten. Jan Worst, een vooraanstaande oogarts, en zijn vrouw Anneke Worst-Van Dam legden de basis voor het familiebedrijf. Hun vinding: een flinterdunne lens van slechts enkele millimeters die in het oog wordt geïmplanteerd en zo staar, bijziendheid en verziendheid permanent verhelpt. 

In Groningen heeft het bedrijf een hoofdkantoor, waar ter plekke alle lenzen worden geproduceerd. Het grootste gedeelte is gerobotiseerd: als een soort modeltreintje leggen de ruwe materialen een spoorweg af langs robotarmen en slijpmachines. In de ruimte ernaast maken technici met de hand gecompliceerde lenzen. “Datgaat op zo’n kleine schaal dat er een microscoop aan te pas komt”, vertelt Remko Bos, global marketingmanager bij Ophtec. 

De afgelopen decennia is Ophtec tot ver buiten de landsgrenzen, en zelfs de continentsgrenzen, getreden. Met kantoren in Duitsland, Hongkong, Japan, Portugal, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje en de Verenigde Staten bedient het Groningse medtechbedrijf inmiddels een miljoenenpubliek over de hele wereld. 

“90 procent van onze producten is export”, vertelt Worst. De grootste afzetmarkten zijn Europese landen en, verrassend genoeg, Zuid-Korea. Een jaar geleden kwam Ophtec met een nieuwelens voor mensen tussen de 40 en 50 jaar die van hun leesbril af willen.  Een hit in het Oost-Aziatische land, waar een grote vraag is naar zichtverbeterende operaties. Inmiddels lopen tienduizenden Zuid-Koreanen rond met lensimplantaten uit Groningen.  

“We hebben de omvang van een mkb’er, maar de kennis van een multinational”, zegt Bos over hun internationale positie. Grote bedrijven zoals Bausch & Lomb, Johnson & Johnson en Alcon richten zich op lenzen die een grote afzetmarkt hebben. “Het is een hele commerciële sector. Ze zoeken naar massaoplossingen.” Ophtec, daarentegen, richt zich op specialistische lenzen en heeft medische expertise. “Onze mensen kunnen een gelijkwaardig gesprek voeren met een oogarts”, legt Worst uit.  

Ophtec is een internationale koploper op het gebied van oogheelkunde, maar niet heel bekend bij het grote publiek. “Er gebeuren in Groningen onder de radar hele mooie dingen”, vertelt Bos. Groningse bescheidenheid is prachtig, maar hier mogen we met elkaar echt wat trotser op zijn.” 

Sinds ongeveer tien jaar verenigen Noord-Nederlandse LifeScience- en Medische Technologie-georiënteerde mkb’ers zich onder Life Cooperative. “Samenwerken is noodzakelijk”, zegt Worst. “We willen niet dat talent wegtrekt uit het Noorden. Daarom moeten we goed zorgen voor het ondernemersklimaat van Groningen.”  

Ondertussen staat Ophtec aan de vooravond van de lancering van iets groots. Veel wil Worst er niet over kwijt, maar, zo zegt hij: “We gaan producten lanceren waarvan oogartsen zullen zeggen: ‘hier zaten we op te wachten’. Dat is wel spannend. Je voelt de energie in de hele organisatie.”

Dit artikel staat ook in de papieren editie van de Groninger Ondernemers Courant. Wil je de krant voortaan ook gratis thuis of op je werk ontvangen? Laat dan je gegevens achter op de homepage van de krant.