innovatie

04 nov 2002, 00:12

NOM: ‘e-Service Centers kansrijk voor Noorden’

Uit een onderzoek in opdracht van de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM) in Groningen blijkt dat ‘e-Service Centers’ een kansrijke sector vormen voor de Noordelijke Economie. E-Service Centers zijn een aparte categorie call centers die zich specialiseren in e-commerce

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

e-Service Centers zijn bedrijven die andere ondernemingen terzijde staan op het gebied van logistiek, financiën, administratie, dataverwerking en Customer Relationship Management. De dienstverlening gebeurt dan vooral via internet. Deze nieuwe servicecenters werken volgens de kernbegrippen: klantgericht, virtueel, wereldwijd, hoogwaardig technologisch en optimaal kostenefficiënt. Deze e-servicecenters zullen de komende jaren snel in aantal toenemen, zo verwacht de NOM. Steeds meer bedrijven zullen activiteiten aan hen uitbesteden.
Het aantal in het Noorden gevestigde e-service centers is nu nog beperkt, omdat die sector aan het begin van een ontwikkeling staat. Bovendien zijn die ontwikkelingen tot nu toe vooral in de Randstad op gang gekomen. Maar de onderzoekers verwachten dat dat snel zal veranderen omdat er sprake is van een aantrekkelijk s-Serviceklimaat in Noord-Nederland. De beschikbaarheid van personeel, voordelige huisvesting en een perfecte digitale infrastructuur zullen er ongetwijfeld voor zorgen dat de e-service centers zich zeker in het Noorden zullen ontwikkelen, aldus de onderzoekers.
(www.nom.nl)