innovatie

27 jul 2001, 00:12

NDC stoot Studenten.net af

Studenten.net heeft zich op 16 juli 2001 losgemaakt van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC Holding B.V.). Alle activiteiten van Studenten.net gaan over in handen van een nieuwe moedermaatschappij: The WOW! Studenten.net is onder meer aanbieder van één van de toonaangevende studentencommunities van Nederland (www.studenten.net) en uitgever van het internetspel Virtual Gotcha! Bij Studenten.net zijn achttien mensen in dienst.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

De verzelfstandiging van het internetbedrijf heeft volgens Heinrich Naumann van Studenten.net vooral te maken met de uiteenlopende ambities van Studenten.net en NDC. “NDC richt zich voornamelijk op het uitgeven van dagbladen terwijl wij een internetuitgever zijn. De verschillen zijn dus gewoon te groot.” Het einde van de samenwerking heeft volgens Naumann niks te maken met tegenvallende winsten van het internetbedrijf.
Studenten.net begon als interactieve community voor studenten maar heeft zich ontwikkeld tot marketingpartner van bedrijven die toegang zoeken tot moeilijk bereikbare doelgroepen. Naumann: “Nu we los zijn van NDC willen we deze activiteiten verder gaan uitbreiden. Zo gaan we verder met het maken van sites voor doelgroepen met dezelfde interesses.” Welke doelgroepen dat zijn, wil Studenten.net nog niet kwijt. Daarnaast komt voor Studenten.net steeds meer de nadruk te liggen op conceptontwikkeling, databases en marktonderzoek.
Voor NDC Holding betekent de verzelfstandiging van Studenten.net een verdere concentratie op haar kernactiviteit. NDC Holding is uitgever van onder meer regionale dagbladen uit het noorden: de Drentse Courant, het Groninger Dagblad, de Leeuwarder Courant en het Nieuwsblad van het Noorden.
The WOW! Company, de nieuwe eigenaar van Studenten.net, wordt geleid door de oprichters en het huidige management van Studenten.net. The WOW! Company gaat zich verder ontwikkelen op het gebied van interactieve marketing, personalisatie en virtual communities. Door een focus op interactie en het creëren van toegevoegde waarde voor de gebruiker, bindt The WOW! Company haar leden actief aan haar communities. De onlangs gelanceerde website voor virtuele clubs (www.studenten.net/clubs) is daar een voorbeeld van.