Innovatie

Martinitoren dankzij ict hoogste praatpaal van Nederland

De Martinitoren heeft een verjongingskuur ondergaan. De toren is voorzien van de nieuwste communicatietechnieken waardoor het voor bezoekers mogelijk wordt om met de toren te gaan praten. Daarmee is de toren de hoogste praatpaal van Nederland geworden.


Leestijd: 1 minuut

Bezoekers kunnen vanaf nu als extra attractie direct in gesprek met de toren zelf. Met behulp van hun mobiele telefoon en zonder tussenkomst van al te eigentijdse multimedia. De nieuwste ICT snufjes zijn aangebracht in het kader van een opknapbeurt van de 500 jaar oude toren. De Martinitoren is zaterdag 30 juni officieel heropend.De bouwkundige renovatie en de toeristische opwaardering heeft in totaal f 2 miljoen gekost. In samenwerking met KPN Telecom is een systeem ontwikkeld waarmee bezoekers door middel van hun mobieltje met de toren in gesprek kunnen komen om nóg meer informatie aan de weet te komen. Op negentien punten in de toren zijn kleine opvallende markeringen aangebracht. Ze corresponderen met een telefoonnummer. Wil een geïnteresseerde bezoeker dus nog meer weten over techniek, historie, of sterke verhalen rondom dat specifieke onderdeel of uitzicht van de toren, dan kan hij/zij (tegen eigen belkosten) dat nummer bellen. De VVV Stad Groningen verwacht jaarlijks zo’n 70.000 bezoekers.