Innovatie

Jeu-de-boulebar BOEL: “Minder energieverbruik, meer comfort”

Een potje jeu-de-boulen onder het genot van een speciaalbiertje en een portie bitterballen. Jeu-de-boulesbar BOEL groeide in zeven jaar tijd uit tot een begrip in Groningen. Verjaardagsborrels, personeelsuitjes en eerste dates vinden er aan de lopende band plaats. Het is er ‘s winters goed toeven, zeker dankzij het energieadvies van Groningen Werkt Slim: daardoor weten de ondernemers de warmte binnen te houden en energie te besparen.


Leestijd: 2 minuten

Het is even voor vier, net voor de drukte losbarst bij BOEL. Straks druppelen de eerste gasten binnen. Maar eerst wordt een van de jeu-de-boulebanen nog even natgespoten (‘anders komt al het stof omhoog’). Het interieur is industrieel maar gezellig: massieve houten tafels, Perzische tapijten, veel zwart en accenten van okergeel. Op de wanden zie je kleurrijke muurschilderingen van kunstenaarsduo VAAF en in de grote speelruimte achterin, een met biobased isolatiewol geïsoleerd dak.  

“Dat dak past bij de rauwe sfeer, maar het zit er niet zomaar”, vertelt Henk Smit, een van de ondernemers achter BOEL, en tevens vastgoedeigenaar. “Het pand was niet warm te stoken. Dus hebben we eerder al het dak geïsoleerd, uit noodzaak.” En tijdens een energieadvies van Groningen Werkt Slim, bleek dat inderdaad een slimme zet: tijdens de warmtescan, waarbij energieadviseur JW van der Kam met een infraroodcamera door het pand ging, was te zien dat daar veel minder warmte verloren ging dan op andere plekken in het gebouw.  

Smit kocht het pand in eerste instantie om er woningen van te maken, maar het bleek ingewikkeld, vanwege regelgeving. “De achterbuurman, Merijn Goris, had nog wel een leuk idee voor het pand.” Namelijk: BOEL, een jeu-de-boulebar waar je een hapje en drankje kan bestellen. Een vorm van doe-horeca: horeca gecombineerd met een activiteit, een steeds populairder fenomeen in Nederland. Groningen was de eerste Nederlandse stad met een jeu-de-boulesbar, al stamt het idee uit Zweden, waar het al zo’n tien jaar in trek is.  

Ook in Groningen werd het een groot succes. Maar er lagen nog wel wat uitdagingen voor het pand. “In het begin dacht ik: hoe krijg ik dit pand in godsnaam comfortabel? Het is een heel groot pand, dat duidelijk niet bedoeld is om ooit een café te worden. Het werd gebouwd in 1920, toen het Boterdiep nog een kanaal was, en dit diende als een opslagruimte, waar boten konden aanleggen en hun ladingen kwijt konden.” 

Om het gebouw comfortabel én beheersbaar te krijgen qua kosten, vroeg Smit een energieadvies aan bij Groningen Werkt Slim. “JW kwam langs en ging het hele gebouw bij langs voor een warmtescan: het liet perfect zien waar de warmte wegstroomde.”  

Daarna ontving Smit een rapport. “En daar hebben we ook wat vervolgacties aan gekoppeld. De oude roldeur, die slecht geïsoleerd was, is vervangen. Het enkel glas hebben we vervangen door dubbel glas. En we hebben ventilatoren geplaatst die de warme lucht naar beneden blazen, zodat het ook beneden lekker warm is.”  

Smit is van plan nog meer aan te pakken. Zo wil hij volgend jaar energiezuiniger apparatuur in de keuken. Maar voor nu is Smit blij met de resultaten. “Ons energieverbruik is afgenomen, maar het comfort is toegenomen.”  

Ondertussen zitten Smit en zijn compagnons ook niet stil op ondernemersgebied: ze hebben inmiddels ook een BOEL-vestiging in Leeuwarden en het allernieuwste horecaconcept is karaokebar Duke of Tokyo (overgewaaid uit de Randstad), die onlangs opende aan de Poelestraat.