Dit artikel is afkomstig uit de Groninger Internet Courant van oktober 2025. De digitale editie van de krant lees je hier.
Apparatuur vervoeren
Perton geeft leiding aan het team dat verantwoordelijk is voor de IT op alle fysieke werkplekken van de hogeschool. Met zo’n 3.700 medewerkers, verspreid over meerdere locaties, gaat het daarbij om zo’n 4.500 laptops, 5.500 beeldschermen, bijna evenzoveel muizen en toetsenborden én niet te vergeten de bekabeling en wifi-aansluitingen. Hoewel de meeste storingen en problemen op afstand verholpen kunnen worden, zijn er altijd momenten waarop zijn team fysiek op locatie moet zijn.
De IT-afdeling beschikt voor deze ritten over een eigen bestelbus. “Voor locaties buiten de stad, zoals in Assen, Amsterdam of Leeuwarden, is dat geen probleem,” zegt Perton. “Maar de binnenstad is sinds kort emissievrij. Onze benzinebus mag daar niet meer komen.”
Een alternatief zoals een bakfiets werd overwogen, maar bleek in de praktijk geen optie. “Soms vervoeren we voor duizenden euro’s aan apparatuur. Dan wil je geen risico lopen op de fiets door het stadsverkeer.”
Pilot met deelauto’s
Net toen hij overwoog zich te verdiepen in leaseopties of de aanschaf van een elektrisch busje, hoorde hij over de pilot met elektrische deelauto’s: op de Campus staan twee Volkswagen ID’s en bij het Wiebenga-gebouw eentje. Met de proef wil de Hanze duurzaam vervoer stimuleren. Vanwege de eigen ambities op dat gebied maar ook in het kader van de ambitie voor een autoluwe Campus in 2030.
“Voor ons is dit echt dé oplossing,” zegt Perton over de pilot. “We hoeven nu geen eigen elektrische auto aan te schaffen of over te stappen op lease. We reserveren gewoon een auto via een app en kunnen direct op pad.”
‘Ideaal’
Ook andere gebruikers van de deelauto’s zijn enthousiast. Ties de Boer, accountmanager bij de IT Academy, is een van hen. ‘Ideaal’ noemt hij het initiatief. Voor zijn werk als accountmanager brengt hij regelmatig een bezoek aan bedrijven en instellingen in het Noorden. Als het even kan, gaat hij met het openbaar vervoer maar soms is het stukken makkelijker en sneller om met de auto te gaan. “En dan is een deelauto een uitkomst.”
Blijvertje
Perton hoopt dat de deelauto’s een blijvertje zijn. Dat is nog niet bekend: afhankelijk van de uitkomsten van de evaluaties wordt er bepaald of de Hanze het gebruik van deelauto’s als vaste service wil aanbieden aan alle medewerkers. Wanneer, welke en hoeveel, dat is allemaal nog niet bekend.