Innovatie

Food Circle: ‘Grote veranderingen op komst voor foodsector Noord-Nederland’

Boeren krijgen in de toekomst dezelfde sterrenstatus als sommige koks nu; supermarkten overleven alleen als ze ook streekproducten van hoge kwaliteit gaan aanbieden: er gaat zeer veel veranderen in de food-sector in Noord-Nederland, de komende jaren.


Leestijd: 3 minuten

Food Circle: ‘Grote veranderingen op komst voor foodsector Noord-Nederland’
Food Circle: ‘Grote veranderingen op komst voor foodsector Noord-Nederland’

Er gaat veel veranderen de komende jaren voor bedrijven in Noord-Nederland actief in de food- en retailsector. Vooral door automatisering en internet zal het gedrag van de consument ingrijpend veranderen en is het zaak daar adequaat op te reageren. De online ontwikkelingen zullen net zulke grote gevolgen krijgen als de komst van de eerste zelfbedieningswinkels in Nederland in de jaren vijftig voor de toenmalige detailhandel.

Dat was de conclusie van een netwerkbijeenkomst in Emmen over het onderwerp: ‘Nieuwe Verdienmodellen in de Foodsector van morgen’. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door TCNN/Food Circle – organisatie voor Food Business Innovation – in samenwerking met de gemeente Emmen het Healthy Ageing Network Noord-Nederland (HANNN) en Innexus. Tijdens deze bijeenkomst lieten deskundigen hun licht schijnen over de gevolgen van de IT-revolutie op het consumenten – en producentengedrag in de foodsector.

Volgens Sebastiaan Schreijen, senior analyst Food & Agri Research Rabobank, kan de impact van online op food retail moeilijk worden onderschat. Volgens hem is scepsis over de groei van online verkopen volstrekt onterecht.

Toch verwacht hij niet dat de rol van de lokale supermarkt zal afnemen. ‘Als de online verkopen straks groeien naar 25 %, dan blijft er voor de lokale supermarkten altijd nog 75 % van de markt over. Zij zullen dan wel moeten zorgen voor meer lokale producten in de winkel, die zorgen voor lokale binding. De bulk artikelen worden in de toekomst dan online gekocht, maar voor bijzondere producten van de bakker en de slager, duurdere producten blijven winkels aantrekkelijk’, aldus Schreijen.

Volgens Hans Steenbergen, food trendwatcher en hoofdredacteur van Food Inspiration Magazine, staan we op een keerpunt van onze culturele en economische geschiedenis. ‘De wereld gaat ongelooflijk veranderen. Dat krijgt grote gevolgen voor de consumentenmarkt. Vroeger had je een massamarkt en een nichemarkt. Maar we gaan toe naar een ‘massa van nichemarkten’, zo stelde Steenbergen.

Ook verwacht hij dat er steeds meer aandacht zal komen voor lokale producten, als reactie op de globalisering, komt er meer belangstelling voor groente en zullen er in navolging van Amerika veel meer boerenmarkten komen met versere, gezonde producten. ‘We gaan toe naar de Rock&Roll boer, speciale boeren die binnen tien jaar dezelfde sterren-status krijgen als sommige chefs nu!’, zo voorspelde hij.

Diverse ondernemers kwamen aan het woord om hun visie en business case te delen. Volgens Jeroen Schippers, directeur/eigenaar, Coop Schippers Odoorn, ligt de kans voor retail in het aanbod van kwaliteitsproducten en de beleving. Wim Beekman, voormalig eigenaar C1000 en nu directeur FC Emmen, vindt dat de toekomst van retailers ligt in het aanbieden van streekproducten en het leveren van maatwerk.

Volgens Erik Willems, business unit manager voeding Zuidoostzorg, ligt een goede business ten grondslag aan kwaliteit van voeding in de zorg. Volgens Jan de Roos, verkoopmanager Van Smaak, worden naast de levering van hoogwaardige kant- en klaarmaaltijden ook dienstverlening zoals boodschappenservice zoals boodschappenservice, eetprojecten en kooklessen belangrijk. Volgens Roderik Seubers, eigenaar restaurant De Gaffel in Valthe, is het enthousiasmeren van mensen voor streekproducten en gezonde producten voor restaurants de toekomst. Een goede plek in de winkel voor streekproducten leidt tot omzetverhoging, aldus Kees Goense, fruitteler uit Marwijksoord en bestuurslid Drents Goed.

====

Meer informatie:

Food Circle: www.food-circle.nl