innovatie

20 mrt 2018, 10:10

Groningen Digital Business Centre moet de honger naar academisch geschoold IT-personeel gaan stillen

Groningen Digital Business Centre moet de honger naar academisch geschoold IT-personeel gaan stillen

Op dinsdag 3 april wordt het Groningen Digital Business Centre (GDBC) officieel geopend. Groningen heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot één van de belangrijkste IT-steden van Nederland: uiteenlopende innovatieve startups zijn hier uitgegroeid tot bedrijven van formaat en ook gerenommeerde internetgiganten vestigen zich steeds vaker in Noord-Nederland. Het gevolg is dat er een dringende vraag is naar academisch opgeleide experts op het gebied van digital science en big data. Het GDBC moet de komende jaren gaan zorgen voor een sterkere koppeling tussen het universitair onderwijs en de ICT-arbeidsmarkt.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

"Het GDBC vervult een lang gekoesterde wens van het bedrijfsleven. Er is zo veel behoefte aan kennis en vakmanschap omtrent digitaal ondernemen en data analytics. Die match tussen wetenschap, onderwijs en ondernemers kan nu met het Centre gemaakt worden. Op meerdere fronten en op diverse niveaus", aldus Bas Baalmans, recentelijk in dienst getreden als Projectleider / Managing Director van het GDBC. "Een multidisciplinair mastervak gericht op digitalisering wordt ontwikkeld. Op die manier kunnen zij specifieke vaardigheden ontwikkelen en een speciale aantekening op hun masterdiploma verdienen”, vult Peter Verhoef aan, Hoogleraar Marketing aan de RUG en directeur GDBC. 

Op dinsdag 3 april vindt vanaf 14.30 de officiële lancering van het GDBC plaats. Sprekers tijdens die bijeenkomst zijn onder meer Patrick Brouns, lid Gedeputeerde Staten Provincie Groningen, namens de Noordelijke Online Ondernemers (NOO), Benjamin Derksen, CCO van webshopbedrijf Frank, en P.K. Kannan, professor Marketing Science van de University of Maryland (VS). Peter Verhoef is de dagvoorzitter.  Een diversiteit aan sprekers waarmee alle invalshoeken en initiatiefnemers belicht zullen worden: de politiek omtrent nut en noodzaak voor de economie in de regio, de ondernemers zelf met hun meest dringende behoeftes en vanuit het onderwijs en de wetenschap zal de diepgang gezocht worden.

Meer informatie over de opening is te vinden op www.rug.nl/gdbc-launch.

Over GBDC
Het Groningen Digital Business Centre (GDBC) is een nieuw kenniscentrum, dat zich richt op het ontwikkelen, delen en overdragen van kennis op het gebied van Digital Business en Analytics. Wetenschap en bedrijfsleven komen binnen het GDBC samen om kennis te ontwikkelen en met elkaar te delen. Daarmee wordt GDBC het wetenschappelijke, digitale broeinest van Groningen, waar young professionals worden opgeleid en klaargestoomd voor een baan in de digitale sector.

Het centre is opgericht door de Faculteiten 'Economie en Bedrijfskunde' en 'Science en Engineering' van de Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO). Deze unieke samenwerking streeft naar een structurele versterking van de digitale sector in Noord-Nederland. Het GDBC wordt gesteund door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN).

Het GDBC heeft vier ambities benoemd: fungeren als kennisplatform voor digitaal ondernemen; match making tussen talentvolle studenten en noordelijke ondernemingen in de digitale sector; een multidisciplinair onderwijsprogramma opstarten met de focus op digitaal ondernemen wat uiteindelijk leidt tot een multidisciplinaire Master of Science in Digital Business en Analytics en samen met de noordelijke bedrijven onderzoeken wat de relevante onderwerpen zijn om zo tot een onderzoeksagenda te komen.

Meer informatie is te vinden op www.rug.nl/gdbc.