Innovatie

Gebruiksvriendelijke stalling moet de fietser naar Kempkensberg lokken

Hoe ontwerp je een bruikbare fietsenstalling en zet je tegelijkertijd jongeren aan het werk? Bij de DUO en de Belastingdienst wisten ze daar wel raad mee. Samen met Stichting Goed Bezig werd er een rijwielstalling gemaakt met ruime parkeerplekken en een servicepunt voor fietsenmakers in opleiding. Het werkt supergoed’, vertelt coördinator Jan Henk Kluin van de DUO.


Leestijd: 2 minuten

Bij de DUO en de Belastingdienst zijn ze maar wat blij met hun volledig dienstbare fietsenkelder. In de kelder van twee verdiepingen kunnen dagelijks zo’n 1350 fietsen worden gestald. Dat is de helft van het totale aantal medewerkers van het hele kantoor. ‘Het merendeel van het totale personeelsbestand van de DUO en de belastingdienst komt van buiten de stad’, zegt Kluin die zich namens de DUO bezig hield met het ontwerp en de realisatie van de kelder. Zowel de DUO als de Belastingdienst zijn aangesloten bij ‘Ga slimmer reizen & werken’, een samenwerking tussen werkgevers, werknemers en lokale overheden in de regio Groningen-Assen. In het kader hiervan denken beide organisaties na over hun eigen bereikbaarheid.

Het mooie van de rijwielstalling, vindt Kluin, is dat er voor iedere soort fiets wel een speciaal rek beschikbaar is. Zo zijn er pal voor de ingang speciale plekken voor scooters, bak- en ligfietsen. ‘Die nemen doorgaans wat meer ruimte in. Vooral fietsen met zo’n mand voorop kun je niet zomaar in een normale stalling kwijt’, zegt Kluin. Ook bij de ‘gewone’ parkeerplekken is er veel rekening gehouden met ruimte tussen de rekken. ‘Meestal zie je dat rekken te dicht op elkaar staan waardoor fietsen met kracht in het rek worden gedrukt. Of ze vallen tegen andere fietsen waardoor jouw eigen fiets zomaar beschadigd kan raken’, vertelt Kluin.

Naast de ruime parkeermogelijkheden is er ook gedacht aan de fietser van de toekomst. Want de elektrische fiets wordt steeds populairder. ‘Daarom zijn er op beide verdiepingen speciale oplaadpunten voor elektrische fietsen’, vertelt Marten Boonstra, die als medewerker van de facilitaire dienst van de Belastingdienst toezicht houdt op de fietsenstalling. ‘En hebben we speciale lockers en kleedkamers en douches voor de wielrenners.’

Voor de lichte schadegevallen heeft de stalling een speciaal servicepunt ingericht waar jongeren in het kader van het leerwerktraject ‘Bikkels en Bikes’ een opleiding tot fietsenmaker volgen. ‘DUO en Belastingdienst waren op zoek naar een partij die het servicepunt kon beheren en die ook een link had met onderwijs en arbeidsmarkt’, zegt Agnes Nanninga van de stichting Goed Bezig. ‘Zo kwamen wij in beeld. Deze extra plek is voor ons een mooie aanvulling op de plekken die we al bieden, omdat hij geschikt is voor jongeren die toe zijn aan een stapje vooruit met wat meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.’

Ook bij de DUO en de Belastingdienst is men erg tevreden over het servicepunt van de stichting. ‘Onze medewerkers vinden het erg fijn dat er toezicht wordt gehouden op de kelder’, zegt Kuin. Bovendien wordt er met de stalling rekening gehouden met de toekomstige werkzaamheden bij het kantoor. ‘Uiteindelijk zal door de aanpak van de zuidelijke ringweg de forens worden ontmoedigd om met de auto te komen. Ons kantoor zal hierdoor slecht bereikbaar zijn. Dat willen we nu juist voor zijn met deze aantrekkelijke fietsenkelder.'