innovatie

05 apr 2018, 10:10

GDBC opent met levendige discussie: 'Hoe houden we de online student in het Noorden?'

GDBC opent met levendige discussie: 'Hoe houden we de online student in het Noorden?'

Afgelopen dinsdag werd op het Zernike Park de officiële opening van het Groningen Digital Business Centre gevierd. Het 'GDBC' is een nieuw kenniscentrum, dat zich richt op het ontwikkelen, delen en overdragen van kennis op het gebied van Digital Business en Analytics. Wetenschap en bedrijfsleven komen binnen het kenniscentrum samen om kennis te ontwikkelen en met elkaar te delen. Daarmee moet het GDBC hét wetenschappelijke, digitale broeinest van Groningen worden, waar young professionals worden opgeleid en klaargestoomd voor een baan in de digitale sector.

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

'Hoe houden we de online student in het Noorden?' was het thema van een levendige discussie, die onderdeel uitmaakte van de opening van het GDBC op 3 april. Online ondernemer Benjamin Derksen van het Groningse webshopbedrijf Frank ging daarin het gesprek aan met een drietal studenten van de faculteit Economie en Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen: Freek van Haarlem, George Radix en Roelof Takens. Het gesprek ging over hoe de online ondernemingen aantrekkelijker gemaakt kunnen worden voor het aankomende academisch geschoolde personeel, zodat zij niet in groten getale naar grote ondernemingen in het Westen trekken als ze zijn afgestudeerd.

De studenten legden de Groninger ondernemer het vuur na aan de schenen over de aantrekkelijkheid van noordelijke bedrijven versus die van de grote corporate ondernemingen als een Oracle, Google en Facebook. “Een werkplek is meer dan een bureau en een pc vandaag de dag”, aldus de aanstormende marketingtalenten. “Correct, dat vind ik ook”, aldus Derksen in zijn repliek. “Maar een zwembad met glijbaan, fysio en tandarts in het gebouw lijkt me nu ook niet nodig.”

Het ging over het uitdagende werk en de mogelijkheden tot groei bij de (relatief) kleinere noordelijke online ondernemingen versus het grootse en de uitstraling van de multinationals. Daarmee ging het ook over het noorden van Nederland als werkplek in plaats van het westen of meer internationale oorden. Want ook Dublin lonkt bijvoorbeeld voor deze aanstormende online professionals na een werkbezoek aan Facebook aldaar.

Derksen zat echter goed in zijn vel en pareerde met verve de vele stellingen van de mannen en had na enige tijd een forse brug geslagen tussen student en noordelijke onderneming en daarmee de kans nét even wat groter gemaakt dat deze drie aanstormende talenten voor Groningen behouden blijven na hun studie. Precies dat wat het GDBC beoogt.

“Ja, die discussie was het perfecte voorbeeld wat we beogen met het GDBC”, aldus Bas Baalmans, projectleider & Managing Director van het centre. “Meer connectie tussen online bedrijf en student.”

Opening GDBC

Het was één van de onderdelen van de officiële opening op dinsdagmiddag 3 april jl. van het GDBC. Een kleine 150 personen, bestaande uit ondernemers uit de stad en omstreken, vele vertegenwoordigers van bedrijven met digitale business, divers RUG-personeel en studenten beklommen de collegebanken in het Duisenberg gebouw op het Zernike Park. Andere onderdelen in het programma deze middag waren Prof. dr. Peter Verhoef, directeur van het GDBC en hoogleraar Marketing aan de RUG, Prof. P.K. Kannan, van de University of Maryland (VS) en gedeputeerde Patrick Brouns van de provincie Groningen.

Initiatiefnemers

Het centre is opgericht door de Faculteiten 'Economie en Bedrijfskunde' en 'Science en Engineering' van de Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO). Deze unieke samenwerking streeft naar een structurele versterking van de digitale sector in Noord-Nederland. Het GDBC wordt gesteund door het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN).

Het GDBC heeft vier ambities benoemd: fungeren als kennisplatform voor digitaal ondernemen; matchmaking tussen talentvolle studenten en noordelijke ondernemingen in de digitale sector; een multidisciplinair onderwijsprogramma opstarten dat moet leiden tot een multidisciplinaire Master of Science in Digital Business en Analytics en samen met de noordelijke bedrijven onderzoeken wat de relevante onderwerpen zijn om zo tot een onderzoeksagenda te komen.