Innovatie

GDBC met beide voeten stevig in het noordelijke digitale ecosysteem

Het gaat goed met het Groningen Digital Business Centre (GDBC), hét kenniscentrum van de Rijksuniversiteit Groningen op het gebied van digitaal en artificiële intelligentie (AI) in het bedrijfsleven. Het GDBC, opgericht in 2018, en nu zeven jaar later nog steeds een prominente rol vervullend in de triple helix van Noord-Nederland: de samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe.


Leestijd: 4 minuten

De initiatiefnemers en oprichters van het allereerste uur, hoogleraar Peter Verhoef en de ondernemers Marco de Jong en Reinier de Jonge, hebben inmiddels het GDBC-toneel verlaten, maar met programmamanager Bas Baalmans en directeur en hoogleraar Tammo Bijmolt staat er een stevig duo dat al jaren hét gezicht van het GDBC vormt.

Het GDBC speelt zowel intern de universiteit als daarbuiten een vooraanstaande rol op het gebied van digitaal ondernemen in het algemeen en AI in het bijzonder. Intern binnen de Faculteit Economie en Bedrijfskunde waar GDBC gehuisvest is via het projectteam dat met het interdisciplinaire thema ‘Digital & AI’ druk doende is binnen de faculteit. Baalmans en Bijmolts RUG-collega’s en universitaire docenten Nicolai Fabian en Sasan Mansouri maken tevens deel uit van deze groep. Een minor Data Analytics is succesvol geïntroduceerd voor de bachelor studenten van de faculteit en in de masterprogramma’s zijn de onderwerpen digitalisering en AI meer en meer geïntegreerd in de vakken. Ook vinden er met grote regelmaat onderzoeksbijeenkomsten plaats over AI, gericht op het stimuleren van interdisciplinair samenwerken en kennisuitwisseling binnen de onderzoekers van de faculteit.

Daarnaast zijn de consultancy projecten en de learning communities van het GDBC bij zowel de studenten als de deelnemende bedrijven en organisaties zeer populair. Het vak Business Research and Consultancy heeft per academisch jaar plek voor zo’n veertig bedrijven en organisaties met bedrijfskundige vraagstukken, uiteraard vaak digitaal van aard, die door samengestelde en vooraf geselecteerde multidisciplinaire studententeams (uit diverse bedrijfskundige studierichtingen, combi MSc en BSc, Nederlands en internationaal) opgepakt worden, onder begeleiding van supervisors (met de broodnodige consultancy ervaringen) en academische experts. Dat zijn per jaar zo’n 160 studenten die hun gewenste en échte praktijkervaring als jonge talentvolle consultants opdoen in hun academische studie. In de Learning Communities worden onderwerpen als Lean Six Sigma, Agile, de Business Value of AI en Blockchain behandeld. Het is een concept waarvoor zo’n twintig studenten zich vrijwillig aanmelden. Ook hier studenten vanuit verschillende studierichtingen, faculteit overstijgend en zowel bachelor als master studenten. De studenten krijgen geen studiepunten voor deelname aan een dergelijke learning community, maar doen dus mee puur ter verrijking van hun CV en / of de ontvangst van een certificaat. De studenten worden in de learning community begeleid door een universitair docent en is er deelname van een bedrijf of organisatie uit Noord-Nederland dat een bepaalde koploper positie inneemt op dat specifieke thema. Gezamenlijk ‘leren’ de deelnemers over het bepaalde thema, worden gastcolleges verzorgd, soms in combinatie met een studiereis en is de relatie met de praktijk continue aanwezig. De GDBC thesis award, inmiddels al vier maal plaatsgevonden, is ook een begrip in Noord-Nederland met uitreikingen op locaties als FC Groningen, Donar en Lycurgus waar de combinatie met een netwerkevenement plaats vindt.

Buiten de universiteit speelt het GDBC een voorname rol op het gebied van impact en valorisatie. Voor de regio betekent dit dat de kennis en expertise van het universitaire kenniscentrum bijdraagt aan de (digitale) ontwikkeling van de omgeving. De sterke connectie met diverse samenwerkingsverbanden in Noord-Nederland zijn daar mooie voorbeelden van. Het partnerschap met Samenwerking Noord is hecht, waarmee ook direct de connectie gemaakt is met initiatieven als de AI Factory en het Niemeyer complex. Middels de vereniging wordt ook de digitale readiness scan van het GDBC aangeboden aan de vele organisaties in Noord-Nederland en is een AI-variant in de maak, dit in nauwe samenwerking met de AI Foundation. Deze readiness scan meet de digitale volwassenheid van een organisatie of bedrijf in combinatie met de wil om te participeren in een digitale transformatie. De AI-scan doet dat meer specifiek op het gebied van volwassenheid op het gebied van kunstmatige intelligentie. Een greep uit andere samenwerkingen van het GDBC zijn onder andere de IT Hub Hoogeveen en de Werkplaats Online Ondernemen (WOO) waar samenwerking met de MBO’s en het HBO volop plaats vindt en de participatie van het GDBC in AI Hub Noord-Nederland. Uiteraard is er ook de connectie intern bij de RUG met de Jantina Tammes School, het interdisciplinaire platform van de Rijksuniversiteit Groningen met de focus op de digitale samenleving, technologie en AI.

Meer weten of interesse in één van de diensten van het GDBC? Neem contact op via info@gdbc.nl of kijk op https://www.rug.nl/gdbc

Op de foto programmamanager Bas Baalmans (l) en directeur Tammo Bijmolt (r) van het GDBC.