Innovatie

Campagne ‘IT swings in Groningen’ krachtig voortgezet om westerlingen naar noorden te lokken

De succesvolle campagne ‘IT swings in Groningen’ gaat door. Potentiële nieuwe Groningers worden gelokt met advertenties in bladen, op bierviltjes en met een nieuw logo dat op strategische plekken moet opduiken. De actie wordt confronterend en richt zich onder meer op bijvoorbeeld de lagere huizenprijs in Groningen. ‘’Leuk dat je twee ton verdient in de IT, alleen jammer dat je tweekamerflatje zes ton kostte’’, plaagt een van de posters een onder zware hypotheken zuchtende westerling.


Leestijd: 1 minuut

Groningen richt zich bij de grootschalige zoektocht naar medewerkers met een wervingscampagne vooral op het westen van het land. De IT-medewerkers die naar Groningen komen zijn vaak wel bekend met de stad. ‘’Ze hebben hier bijvoorbeeld gestudeerd en zijn daarna in het westen gaan werken’’, aldus Perry ten Hoorn van reclamebureau La Compagnie, het bureau dat de campagne ontwikkeltGroningse bedrijven en overheden profileren de gemeente via een unieke gezamenlijke campagne nadrukkelijk als de IT-stad van Nederland. Het tekort aan personeel is acuut. Binnenkort wordt bovendien een nog sterkere ontwikkeling verwacht van de IT-sector als een supersnelle kabel van het Amerikaanse bedrijf TyCom bij de Eemshaven aan wal komt. Groningen krijgt daarmee een datacapaciteit die te vergelijken is met die van Los Angeles, Hong Kong en andere dataknooppunten in de wereld.