Voor het prille begin van Pim Lease moeten we terug naar het auto-importbedrijf Mondial Automotive Group, waarvan Doornbos en De Groot en Marko ten Boer mede-eigenaar waren. Ze importeerden volop auto’s maar kregen van klanten steeds vaker de vraag of ze bij hen ook een leasecontract konden afsluiten. “Meer en meer leasebedrijven werden opgeslokt door grote partijen. We zagen een kans, er was ruimte voor een kleinere partij: persoonlijk, maar deskundig.”
“We zijn gewoon een stel leuke jongens”
“We zijn geen typisch leasebedrijf”, omschrijft Patrick Doornbos (54) dan ook. “We zijn gewoon een stel leuke jongens. We hebben een geweldig team, verstand van leasen, en zitten niet vast aan een specifiek merk. We zitten als ondernemers aan tafel met ondernemers. We praten dezelfde taal en kennen de uitdagingen.” Niet voor niets kennen Doornbos en De Groot bijna alle klanten persoonlijk. “Onze klanten zijn dezelfde types als wij, we hebben dezelfde bloedgroep.”
Beide mannen zijn al jarenlang actief in de leasebranche. Doornbos was acht jaar directeur van Autolease Groningen (ALG) en richtte daarna Mobility Service Nederland op. Ook De Groot heeft zijn sporen in de branche ruimschoots verdiend: als conceptmanager bij Bosch Car Service stond hij aan de wieg van dit garageconcept.
“De afgelopen jaren is het steeds moeilijker geworden om je als leasebedrijf te onderscheiden. Klanten en bedrijven vinden elkaar steeds vaker online. Bovendien kun je je als leasemaatschappij eigenlijk pas onderscheiden als het níet zo lekker loopt. Als alles goed gaat – de auto vertoont geen kuren, de rekeningen worden keurig betaald, er zijn geen schades – dan is het best lastig om het verschil te maken. Het klinkt misschien gek, maar juist als er gedoe is, kun je je meerwaarde laten zien,” zegt hij. “Pas dan kun je zorgen dat er vervangend vervoer wordt geregeld of dat je een netwerk hebt waarmee je de wekenlange wachttijden bij garages kunt omzeilen.”
Pim Lease heeft afgelopen jaren een ongekende groei laten zien: de omzet steeg in 2024 ten opzichte van 2023 met 26 procent en de winst steeg in die periode met 50 procent. Cijfers waarmee ze onlangs voor het derde jaar op rij een Gazelle van het FD in ontvangst namen.
“We scoren op het gebied van klanttevredenheid een 9,2”, zegt Doornbos, op de vraag naar de redenen van dat succes. “Tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs.” Maar ook noemt hij de extra inzet op marketing, de samenwerking met autobedrijven en de overname van twee kleinere partijen.
So far so good. Nu is het zaak nog verder te groeien. De ambities liegen er niet om: over 5 jaar willen ze minimaal 4.000 auto’s op de weg hebben. “Die eerste 2.000 auto’s? Dat gaat nog vrij gemakkelijk: eerst via je warme en daarna via het iets minder warme netwerk. Ik zag bij ALG hoe het moest, en kopieerde het naar Mobility Service Nederland en nu naar Pim. Maar boven die 2.000 loop je wel tegen een glazen plafond. Dáár moeten we komende jaren dus doorheen.”
Maar hoé dan, is de vraag? “Ik hou me komende jaren minder bezig met de operationele kant, maar ga zelf weer de boer op. Sales dus. Investeren in die lauwe schil: relaties van relaties. Netwerken, koffiedrinken, ontmoeten. Dat is wat ik ook jaren heb gedaan, en waar ik goed in ben: ik heb stroop aan m’n kont hangen, het gaat me makkelijk af. Maar het lastige is: je moet er wel tijd voor hebben én voor maken. Dat blijft een valkuil want voordat je het weet ben je wéér met van alles bezig, en vliegen de dagen voorbij. Daarom hebben we twee jongens aangenomen voor het aansturen van de salescollega’s, zodat ik echt m’n handen vrij heb.”
Dit artikel staat ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant. Klik hier om de hele krant online te lezen.Op de site van de GROC kun je ook je gegevens achterlaten, zodat je voortaan vier keer per jaar de krant gratis op de mat vindt.




