De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor ‘de regio’ in het nieuws. En audiovisueel bedrijf Pro-Time, gerund door Jody Brouwer en Jeffrey Wobbes, zorgt ervoor dat het Noorden goed vertegenwoordigd is. Het bedrijf werkt met een vaste pool aan cameramensen en regisseurs, en levert onder meer camera- en montagefaciliteiten, geluidsapparatuur en drones. Kortom: alles wat nodig is voor een professionele videoproductie. De omroepen leveren meestal zelf verslaggevers, maar al het andere wordt door Pro-Time verzorgd.
Dus: is er een aardbeving geweest vanwege de gaswinning? Pro-Time haalt in een oogwenk de reacties op van gedupeerden. Verkiezingen? Pro-Time staat met een busje vol apparatuur op de Grote Markt om te vragen wat Groningers hebben gestemd. “De regio wordt belangrijker, er is meer diversiteit en omroepen willen niet alleen meer nieuws uit Amsterdam en Hilversum”, vertelt Brouwer.
Niet-Randstedelijk nieuws
Die omwenteling in de journalistiek, meer aandacht voor niet-Randstedelijk nieuws, begon al eerder, met de opkomst van de commerciële zenders in de jaren ‘90. SBS6 kwam met Hart van Nederland, waar meer ‘gewone mensen’, en niet alleen politici en bestuurders, een stem kregen. Ook Pro-Time werd in die tijd opgericht, om precies te zijn in 1995 door Xandra Groenewold. Om onder andere met videoproducties bij te dragen aan Hart van Nederland.
“We spreken de taal”
De formule werkt goed: een noordelijk bedrijf dat regionale items aanlevert voor nationale televisie. Bij de Pro-Time-familie, zoals Jody Brouwer het omschrijft, kennen ze de straten, de wijken, de mensen. “Wij spreken de taal. Mensen hebben bij ons sneller een vertrouwd gevoel dan bij een cameraman uit de Randstad.”
Brouwer en Wobbes zijn zelf ook noorderlingen. Brouwer werkte al jarenin opdracht van Pro-Time voor hij er in 2010 in dienst trad. Wobbes begon in 2013 als stagiair bij Pro-Time en bleef ook na zijn stage. In de dertig jaar sinds de oprichting, zeker de laatste jaren, heeft het bedrijf behoorlijk wat veranderingen doorstaan. In 2019 werd Pro-Time verkocht aan uitgeverij NDC Mediagroep. Drie jaar later nam het Belgische Mediahuis de uitgeverij over. Pro-Time sloot, volgens de uitgever, niet goed meer aan bij de nieuwe strategie. Wat moest er gebeuren met het Groningse videobedrijf?
Flexibel en kleinschalig
“In 2022 hebben we het bedrijf terug kunnen kopen”, vertelt Brouwer. “Pro-Time is een klein, flexibel bedrijf, waarbij we op dagelijkse basis cameraploegen leveren voor verschillende omroepen. Het is dan handig om heel flexibel te zijn en kleinschalig te werken, maar bij Mediahuis ben je onderdeel van een enorme organisatie. Voor ons is het fijner om op eigen benen te staan en eigen keuzes te maken.”
Pro-Time maakt niet alleen nieuwsitems, maar ook videocontent voor onder andere bedrijven en overheden en ze produceren livestreams. Daarnaast zijn er langere projecten: zo werkt Brouwer aan een documentaireserie voor OOG TV over statushouders in Groningen. En soms wordt het bedrijf ook ingezet voor klussen buiten de provincie- of landsgrenzen: Wobbes gaat bijvoorbeeld binnenkort naar de winterspelen 2026in Italië.
Brouwer maakte daarnaast ook samen met RTV Noord de documentaire ‘Achter de Poort, over aanmeldcentrum Ter Apel, een van de bijzonderste dingen waar hij aan werkte. De documentaire won de Gouden Regiohelden Award 2024, voor de beste journalistieke productie van de regio-omroepen, een van de meest bijzondere dingen. “We waren toen een van de weinigen die mee mochten kijken achter de schermen. En het leverde veel indringende portretten op.” Dat soort projecten vindt Brouwer misschien wel het mooist. “We doen alles samen, halen er met elkaar het beste uit. En zo proberen we het Noorden een beetje op de kaart te zetten.”
Dit artikel staat ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant. Klik hier om de hele krant online te lezen.




