Economie

Geling’s: van emmertje sop tot langste wasstraat 

Wat ooit begon met een emmertje sop en een paar sponzen, groeide in vijftig jaar uit tot de langste autowasstraat van het Noorden, misschien zelfs van heel Nederland. Het sopje heeft inmiddels plaatsgemaakt voor hypermoderne wasinstallaties en de uitdagingen zijn niet meer te vergelijken met de beginjaren. “Moderne auto’s zorgen voor verrassende problemen”, zegt directeur Rick Bleckman in de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 3 minuten

Rick Bleckman. Foto | Jan Buwalda
Rick Bleckman. Foto | Jan Buwalda

Niet alleen de wasstraat is indrukwekkend lang, dat geldt ook voor de naam: officieel heet het bedrijf ‘Geling’s langste Autowasstraat’, mét apostrof. Het familiebedrijf viert dit jaar zijn 50-jarig bestaan aan de Osloweg. Oprichter Geling begon ooit in de Oosterpoort, maar het succes dwong al snel tot een verhuizing naar een plek buiten de stad. Geling’s werd zo een van de eerste bedrijven op bedrijventerrein Driebond.

Directeur Rick Bleckman wijst op een oude zwart-witfoto: een leeg weiland, een paar koeien, en één gebouw, Geling’s. In 1997 verkocht de oprichter het bedrijf aan de broers Bleckman. Zij zijn nog altijd aandeelhouder, maar de dagelijkse leiding is inmiddels in handen van Rick, zoon van een van de broers.

Hij is met zijn 28 jaar jong, maar draait al tien jaar mee in het bedrijf. “Mijn ouders hadden vroeger een camping, daarna kwam Geling’s. Ondernemen is me dus met de paplepel ingegoten. Wat is er dan mooier dan dat je het bedrijf van je vader en oom kunt overnemen?”

Unieke interieurbaan

Vandaag de dag bestaat Geling’s uit onder andere een voorwas- en twee hoofdwasstraten en sinds tien jaar ook een interieurbaan waar de binnenkant van auto’s wordt gereinigd. Die toevoeging bleek een schot in de roos. “We waren destijds de tweede in Nederland met zo’n interieurbaan en zijn nog steeds de enige in het Noorden.”

Met de komst van de interieurbaan steeg het aantal klanten fors: een kwart van de klanten maakt er gebruik van. Hoeveel auto’s er jaarlijks over de kettingbaan gaan, wil Bleckman niet kwijt. Vele tienduizenden in ieder geval.

Moderne auto’s, moderne problemen

Op drukke momenten – vrijdag- en zaterdagmiddag – is het bij Geling’s ‘rolletje, rolletje’, zoals ze het noemen: auto na auto rijdt de kettingbaan op. Toch verloopt dat tegenwoordig niet altijd vlekkeloos. Moderne auto’s met automatische systemen zorgen regelmatig voor oponthoud: ruitenwissers die onverwacht aanspringen, parkeerremmen die zichzelf inschakelen of bestuurders die niet weten hoe ze hun auto in neutraalstand krijgen.

“Ontzettend frustrerend en een branchebreed probleem,” aldus Bleckman. “Vroeger konden we tegen de 150 auto’s per uur verwerken, maar door vertragingen blijven we op drukke momenten op maximaal 120 steken.” En dan heeft hij het nog niet eens over de botsingen die elke maand wel een keer plaatsvinden. “We hebben camera’s moeten ophangen om aan de klant duidelijk te kunnen maken waar het misgaat.”

Om problemen te beperken, worden de instructieborden bij de ingang van de wasstraten aangepast, met instructies die beter aansluiten op de moderne auto. Toch ligt er volgens Bleckman ook een taak bij de autofabrikanten. Lachend: “Je hebt tegenwoordig bijna een cursus nodig om je eigen auto te bedienen. Heel mooi al die flatscreens in de auto maar we moeten terug naar de simpele knoppen.”

Innovatie en duurzaamheid

Ondanks de uitdagingen blijft Geling’s vernieuwen. Zo werd de voorwasstraat onlangs volledig gemoderniseerd en zet het bedrijf sterk in op beleving met lichtshows en een actieve marketingafdeling. Ook duurzaamheid wordt steeds belangrijker: in de voorwasstraat wordt binnenkort alleen nog gerecycled water gebruikt en op het dak liggen zonnepanelen. Volgend jaar wordt het stofzuigplein aangepakt.

De langste van Nederland?

En tot slot, is het écht de langste wasstraat? Bleckman lacht: “Die lengte kwam eigenlijk toevallig tot stand. Vroeger bestond de wasstraat alleen uit de twee hoofdwasstraten. Voor een automatische voorwasstraat was later geen plek. Verlengen kon alleen door een bochtje te maken. Misschien niet zo efficiënt, maar: daardoor nog wel de langste.”