Op 1 januari vorig jaar is de reclamebelasting ingevoerd. In maart dit jaar ontvingen de ondernemers de eerste aanslagen. Veel ondernemers zijn niet blij met de regels.
Volgens Ietje Jacobs-Setz heeft de invoering van de reclamebelasting tot veel beroering geleid. “Bij ondernemers, sportverenigingen, kerken, scholen, maatschappelijke instellingen etcetera.” Volgens haar heeft dat onder andere te maken met een ‘hoge belastingdruk in onze gemeente’ . Daarnaast is er onduidelijkheid over wat reclame is en wat niet: maatschappelijke instellingen en sportclubs zien een bewegwijzering of borden met de naam van sportclub niet als reclame. Ook zouden sportclubs en organisaties zonder winstoogmerk vaak beperkte middelen hebben en daardoor overvallen worden door de reclamebelasting.
Tom Rustebiel spreekt van een overhaaste invoering van reclamebelasting. Zijn partij wil wel graag dat de verrommeling in openbare ruimte wordt aangepakt en volgens hem willen ondernemers dat ook. De evaluatie zou volgens hem dan ook moeten gaan over dát doel: het aanpakken van de verrommeling van de openbare ruimte.
Geduld
Volgens Joren van Veen van de PvdA moet Rustebiel iets meer geduld hebben. Die evaluatie komt er nog wel. Maar het is nu nog te vroeg om te zeggen welk effect het heeft. “Dus waarom dan nu alweer agenderen, waarom er niet gewoon op wachten?” Maar Rustebiel noemt het een teleurstelling om tot 2028 te moeten wachten.
Wethouder Wijnja blijft er toch bij dat de evaluatie pas echt gedaan kan worden in 2028, pas dan is het volgens haar mogelijk om de effecten goed te meten.