Bereikbaarheid & Verkeer

Verbouwing Hoofdstation kan van start na ondertekenen contracten

De verbouwing op en rond het monumentale station Groningen kan van start. De plannen daarvoor zijn donderdag ondertekend door ProRail en Strukton Civiel, die het nieuwe Hoofdstation gaat bouwen. Ze gebruiken daarbij het plan van architect Koen van Velsen. Met het ingrijpende plan is een investering van zo’n 300 miljoen euro gemoeid.


Leestijd: 1 minuut

Verbouwing Hoofdstation kan van start na ondertekenen contracten
Verbouwing Hoofdstation kan van start na ondertekenen contracten

Aanloop
In mei dit jaar maakten de partners van project Groningen Spoorzone bekend dat Strukton Civiel de voorkeursaanbieder was voor de stationsverbouwing. Zij werken in nauwe samenwerking met Koen van Velsen architecten, RoyalHaskoningDHV en kunstenaar Gabriel Lester. Hun ontwerp sloot het beste aan bij het monumentale karakter van het station. In de periode van mei tot nu is het ontwerp samen met alle betrokken partijen verder uitgewerkt en getoetst.

Vervolgstappen
Er is hierbij vooral gekeken naar technische details en of het ontwerp in de praktijk te realiseren is. Er is vertrouwen dat Strukton Civiel de klus binnen de tijd en kosten kan realiseren. Het bouwbedrijf gaat de komende maanden aan de slag om het ontwerp definitief te maken en het werk buiten voor te bereiden.

Werkzaamheden vanaf 2020
De voorbereidende werkzaamheden starten in de eerste helft van 2020, zoals het verhuizen van de winkelruimtes die nu op het perronplein staan en het verwijderen van de sporen op het huidige opstelterrein aan de zuidzijde van het station. Dit laatste kan vanaf juni volgend jaar omdat dan het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren klaar is en treinen daar kunnen parkeren. Nadat er ruimte is gemaakt, kan de bouw van de voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, perrons, busonderdoorgang en het busstation starten. Naar verwachting is de verbouwing van het station in 2023 klaar. 

Groningen Spoorzone
De aanpassingen van station Groningen vallen onder het project Groningen Spoorzone. Dit is een samenwerkingsproject van provincie Groningen, gemeente Groningen, NS, ProRail en het Rijk, waarbij aanpassingen aan sporen en stations tussen Haren en Groningen zorgen voor een goede bereikbaarheid van Groningen. Reizigers per trein, bus, fiets en te voet kunnen in de toekomst nog comfortabeler, sneller en gemakkelijker hun bestemming bereiken.

Rechts op de foto Robert Ottelé directeur Strukton Civiel, links Lars Teulings, manager grote strategische projecten en programma’s bij ProRail.
Rechts op de foto Robert Ottelé directeur Strukton Civiel, links Lars Teulings, manager grote strategische projecten en programma’s bij ProRail.