Bereikbaarheid & Verkeer

“Ruim tweederde provinciale Groninger wegen niet veilig genoeg”, aldus ANWB

Ruim tweederde van de provinciale wegen in Groningen is niet veilig genoeg. Dat stelde donderdagmorgen in Groningen de ANWB bij de presentatie van een onderzoek naar de veiligheid van de provinciale wegen. De conclusies van het rapport werden in het Provinciehuis gepresenteerd aan gedeputeerde Mark Boumans van verkeer en vervoer.


Leestijd: 1 minuut

“Ruim tweederde provinciale Groninger wegen niet veilig genoeg”, aldus ANWB
“Ruim tweederde provinciale Groninger wegen niet veilig genoeg”, aldus ANWB

Om de mate van veiligheid van wegen aan te geven hanteert de ANWB een systeem van sterren. De beste wegen krijgen drie sterren, de slechtste krijgen een ster. Uit het onderzoek van de ANWB blijkt nu dat 52 % van de Groninger provinciale wegen twee sterren heeft, en 17 % heeft een ster. De overige 31 % heeft drie sterren en is dus al wel prima in orde.

Volgens de ANWB is het mogelijk om met enige ambitie er voor te zorgen dat Groningen in twintig jaar alle wegen met twee sterren kan opwaarderen naar drie sterren. ‘Voor een periode van twintig jaar vergt dat een investering van 120 miljoen euro’, aldus Ferry Smith, manager van de afdeling Algemeen Ledenbelang van de ANWB.

De ANWB heeft haar conclusies gebaseerd op het zogenaamde EuroRAP-rapport. EuroRAP staat voor 'European Road Assessment Programme'. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde internationale methode om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze methode meet de veiligheid van de (fysieke) inrichting van de weg voor de weggebruiker.

Gedeputeerde Mark Boumans liet weten blij te zijn met het rapport. ‘Dat is een mooie gratis dienstverlening van de ANWB naar ons toe! Maar vooral is het een objectief onderzoek. We nemen de resultaten dan ook uiterst serieus.’

Wel gaf de gedeputeerde aan niet zo maar even twintig miljoen euro beschikbaar te hebben. ‘Het bedrag van 120 miljoen in twintig jaar komt neer op zes miljoen euro per jaar. Dat is veel geld. Maar we kunnen kijken hoever we met ons investeringsprogramma en ons programma voor onderhoud kunnen komen’, aldus de gedeputeerde.

Volgens hem zijn veiliger wegen in Groningen in elk geval dringend gewenst, omdat dat volgens berekeningen in twintig jaar tijd wel achthonderd slachtoffers kan schelen.