Bereikbaarheid & Verkeer

Ook stationsgebouw Groningen in de steigers

Niet alleen het station zelf, ook het stationsgebouw van het Hoofdstation van Groningen gaat in de steigers. Dat heeft de NS besloten. Het Rijksmonument uit 1896 wordt onder andere verduurzaamd en anders ingericht.


Leestijd: 1 minuut

Naast benodigd onderhoud spelen ook de veranderingen in het stationsgebied een rol in het besluit om het gebouw aan te pakken. Zo zorgt de nieuwe inrichting van het station voor gewijzigde loopstromen. Daarnaast speelt ook verduurzaming een rol, evenals de plannen voor het aanpakken van het Stadsbalkon.

Groot onderhoud en verduurzaming

De aanpak van het gebouw gaat in twee fasen. In de eerste fase gaat NS aan de slag met groot onderhoud en verduurzamingsmaatregelen. Door betere isolatie en energiebesparende maatregelen, wordt er minder gas gebruikt om het gebouw te verwarmen.

Logistieke wijzigingen

In diezelfde fase wordt ook het gebouw aangepast, zodat reizigers en voetgangers straks makkelijk hun weg kunnen vinden en de stationshal een logische route wordt. Ook de nieuwe winkels en kantoren zijn straks goed bereikbaar door logistieke wijzigingen.

Westvleugel

De tweede fase gaat over de invulling van de Westvleugel. Dat is het deel van het gebouw aan de kant van de fietsflat. De invulling daarvan hangt af van de ontwikkelingen op het stationsplein, waarvoor de NS samenwerkt met de gemeente Groningen.

Gevelrenovatie

Wie over station Groningen loopt, ziet dat het gebouw ook nu al in de steigers staat. Er wordt momenteel al aan de gevel van de zuidkant van het stationsgebouw gewerkt. De consoles, die straks de perronkap moeten ondersteunen, zijn vernieuwd. Verder zijn er meteen werkzaamheden uitgevoerd aan de gevel en de kozijnen. Zo zijn alle kozijnen aan deze gevel vernieuwd en worden ze voorzien van nieuw glas, conform de monumentale eisen en de richtlijnen die er gelden met betrekking tot duurzaamheid.