Bereikbaarheid & Verkeer

Kabelbaan tussen Euroborg en Grote Markt is haalbaar; plannen nog nooit zo concreet als nu

Een kabelbaan tussen de Euroborg en de Grote Markt in Groningen is technisch haalbaar. Ook is het volgens onderzoeksbureau Arcadis mogelijk om de lijndienst rendabel te maken. Dat bleek dinsdagmiddag uit een presentatie van Arcadis en de stichting Flyover. Zij onderzochten de haalbaarheid van een flyover.


Leestijd: 2 minuten

Provinciale VVD wil Forumsubsidie terug bij afserveren kabelbaanplannen
Provinciale VVD wil Forumsubsidie terug bij afserveren kabelbaanplannen

De onderzoekers zijn uitgegaan van een 3S-kabelbaansysteem, wat inhoudt dat de bakjes aan twee kabels hangen en worden voortgetrokken door een derde kabel. Voordeel is dat er dan tussen de Euroborg en de Grote Markt maar vijf palen nodig zijn. Ook gaan de bakjes tot zo’n 50 meter de lucht in en dat zorgt ervoor dat er minder inbreuk is op privacy.

3300 gebruikers per dag

Arcadis onderzocht drie routes, waarvan twee routes over 25 jaar rendabel gemaakt kunnen worden. De realisatie van de kabelbaan kost in de goedkoopste route ongeveer 60 miljoen euro. Die krijgt dan stations bij de Euroborg, bij de Sontweg (Ikea) en op de Grote Markt. Over 25 jaar is in totaal bijna 170 miljoen euro nodig om de baan te exploiteren. Arcadis denkt echter zo’n 3300 bezoekers per normale weekdag en 4650 bezoekers per zaterdag te trekken. Dat is volgens hen een voorzichtige schatting. Als die aantallen worden gehaald, blijft er na 25 jaar zo’n 10 miljoen over onder de streep.

Het onderzoek is dinsdag aangeboden aan wethouder Paul de Rook. Die liet weten serieus naar het plan te willen kijken en dit ook aan de gemeenteraad voor te leggen. VVD-fractievoorzitter Sabine Koebrugge is enthousiast over de plannen. De VVD is dan ook al jaren voorvechter van een kabelbaan.

Financiering nog niet rond

Er is nog geen financier van de kabelbaan. Financiële experts laten echter weten dat er veel belangstelling is voor dit soort infrastructurele projecten, omdat de kabelbaan onderdeel wordt van het openbare vervoer. De risico’s zijn dan kleiner omdat er veel actuele cijfers zijn.

Grootste valkuil is hoe de kabelbaan ingepast moet worden in de bestemmingsplannen. Ook zullen omwonenden mogelijk met bezwaren komen. Als de gemeente heil ziet in het plan en procedures verlopen vlot, dan kan de kabelbaan binnen drie jaar gerealiseerd zijn. De daadwerkelijke bouw neemt dan iets meer dan een jaar in beslag.