bereikbaarheid-verkeer

09 feb 2015, 10:10

‘Groningers zullen straks trots zijn op de zuidelijke ringweg. Maar de uitvoering van het werk zal hinder veroorzaken'

‘Groningers zullen straks trots zijn op de zuidelijke ringweg. Maar de uitvoering van het werk zal hinder veroorzaken'

‘Het zou mooi zijn als inwoners van Groningen straks, als de aanpak van de zuidelijke ringweg achter de rug is, over het resultaat zullen zeggen: ‘’t kon minder!’ Dat betekent uiteraard dat ze zeer tevreden zijn over het eindresultaat. Maar ik ga er nu eigenlijk al vanuit dat ze straks inderdaad trots zullen zijn. Want de manier waarop de ringweg straks in een tunnel onder het Sterrebos door zal gaan, is echt heel bijzonder. Er komt daar straks een prachtig Zuiderplantsoen, waarmee het project in alle opzichten een verrijking is voor Groningen. Tegelijk wil ik er ook geen doekje om winden dat ons werk hinder gaat veroorzaken, voor bewoners en weggebruikers. Maar we gaan alles aan doen om die hinder te beperken.’

Dit katern wordt mede mogelijk gemaakt door:

Ton Swanenberg, die dit betoogt, is sinds kort projectdirecteur Aanpak Ring Zuid. Dat betekent dat hij de hoofdverantwoordelijke is voor de voorbereiding en uitvoering van ambitieuze plannen voor de opknapbeurt van de zuidelijke ringweg. Die plannen werden gemaakt onder leiding van de inmiddels vertrokken Jos Hillen en zijn in september vorig jaar vastgesteld.

 

De aanpak van de zuidelijke ringweg wordt het grootste renovatieproject op het gebied van de infrastructuur uit de geschiedenis van Groningen. De aanpak is noodzakelijk omdat de intensiteit van het verkeer steeds groter wordt. Wanneer er niets zou gebeuren, zou het verkeer straks muurvast komen te zitten, met alle gevolgen voor de bereikbaarheid en de economie van Groningen.

 

Tot nu toe is de aanpak beperkt gebleven tot het maken van- en discussiëren over de plannen. Maar langzaam maar zeker komt het moment dat de spade de grond in gaat dichterbij. Dit jaar, 2015, zullen beroepsschriften worden behandeld door de Raad van State, het hoogste rechtsprekende orgaan van het land. Mocht de Raad van State het licht op groen zetten, dan kan het megaproject beginnen. Nog dit jaar zullen voorbereidende werkzaamheden van start gaan, en zullen de eerste kabels en leidingen worden verlegd. Dan zal er gegraven worden, en zal ook de eerste hinder ontstaan.

 

In verband met de aanpak zullen er in de wijk Helpman ook verkeersmaatregelen worden genomen en zullen er nieuwe verkeersdrempels komen. Vanuit de wijk is gevraagd om daar zo snel mogelijk mee te beginnen. Vooral de scholen willen dat graag. Mocht dat inderdaad lukken, dan zouden ook die werkzaamheden al rond de zomer van 2015 van start kunnen gaan.

 

‘Dat zijn dus voorbereidende werkzaamheden: het échte werk begint eind in 2017.  In een stad als Maastricht kun je zien hoe ingrijpend zo’n groot project lange tijd kan zijn’, vertelt Swanenberg, die als civiel ingenieur afstudeerde in Delft. 'Je kunt daar ook zien dat het mogelijk is zo'n project uit te voeren zonder de stad lam te leggen. Natuurlijk veroorzaak je hinder voor bewoners en weggebruikers. Maar door goed en slim te plannen en eerlijk voor te lichten is die hinder acceptabel. En Maastricht krijgt er veel voor terug. De stad wordt er mooier van, en beter bereikbaar. Net als Groningen straks.'

 

Hij heeft als projectdirecteur al veel ervaring opgedaan met enigszins vergelijkbare projecten, in Utrecht, Nijmegen en Kampen. Maar het project in Groningen is extra ‘uitdagend’ omdat het gaat om een belangrijke verbinding dwars door de stad. ‘Dat het zo uitdagend is komt ook omdat het een groot en complex project is, je komt overal mee in aanraking. Met bewoners en ondernemers, met scholen en hulpdiensten. En de politiek natuurlijk. Zo hadden we onlangs een workshop voor gemeenteraadsleden uit Groningen, en binnenkort hetzelfde voor de Statenleden. We proberen goed te laten zien wat we gaan doen en goed na te denken over het beperken van overlast. Ik ben me er zeer van bewust dat ons werk heel veel bewoners raakt: de ringweg ligt op slechts 1800 meter vanaf de Martinitoren.’

 

‘De werkzaamheden zullen in fases uitgevoerd worden. Voortdurend moeten we nadenken over het bereikbaar houden van de stad, en aan het effect van maatregelen, want alles hangt met alles samen. We werken er met man en macht aan om de stad bereikbaar te houden en om de effecten op de wijken in de omgeving zo beperkt mogelijk te houden’.

 

‘In elk geval denk ik dat het een voor Groningen fantastisch project zal worden. Zelf kom ik uit Rosmalen. De omlegging van de Zuid Willemsvaart is daar al heel ver gevorderd. Daar werd in het begin ook veel over gesproken: mensen wisten niet wat ze ervan moesten denken. Maar nu liggen er prachtige sluizen en wegen. Mijn vader van 88,  wandelt er vaak naar toe, ook al is hij niet meer zo goed te been, en vertelt trots over de veranderingen en de bouwvakkers die aan het werk zijn.
 

‘En zo denk ik dat het straks ook in Groningen zal gaan. Ik denk echt dat mensen hier straks trots zullen zijn op het eindresultaat. Want die verdiepte weg onder het Sterrebos is echt een prachtige oplossing. Dat gebied kun je straks vergelijken met het Noorderplantsoen. Daark kom ik heel graag, en ik zie daar altijd veel mensen wandelen en plezier beleven. Dat zal bij het Sterrebos straks ook gebeuren, wanneer dat een nieuw geheel zal gaan vormen. Dat wordt in de toekomst het Zuiderplantsoen. Ik zie nu al voor me hoe veel mensen daar straks wandelen in het park, over de ringweg, terwijl de auto’s onder hen door rijden.’

‘Ik hoop dat mensen straks naar het Zuiderpark zullen komen en hier echt zullen gaan chillen. Hoe mooi het kan worden kun je nu al een beetje zien aan de voet van de DUO toren, waar een mooi nieuw park is gerealiseerd.’