Nieuws

Tram door Groningen brengt RuG onderzoekers in problemen

De komst van de tram naar Groningen kan er straks voor zorgen dat medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen, vanwege de trillingen, hun werk niet meer kunnen doen. Die vrees uiten onderzoekers in de Universiteitskrant (UK) het blad van de RuG.


Leestijd: 1 minuut

De plannen voor de Regiotram veroorzaken onrust op de Zernikecampus. Materiaalkundigen en het laboratorium voor ruimteonderzoek SRON vrezen dat trillingen en elektromagnetische velden hun gevoelige apparatuur gaan storen.
In het voorgestelde tracé rijdt lijn 1 door de Zernikelaan, langs het natuur- en scheikundegebouw Nijenborgh 4 en de laboratoria van SRON. In Nijenborgh 4 maakt vooral het Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM, de toponderzoeksschool voor materiaalkunde) zich zorgen. “Onze apparatuur onderzoekt individuele atomen”, legt ZIAM-directeur Thom Palstra uit in de UK.. “We meten spanningen van nanovolts. Als dan een tram met kilovolts langskomt kan dat de situatie onwerkbaar maken.”

SRON vreest vooral de elektromagnetische straling. “Trillingen hebben we ook van bussen”, vertelt facilitymanager Frank van Rijn. Zowel in Delft als in Utrecht is een tram over de universitaire campus gepland, weet hij. “In Delft lag het tracé al vast. Daar kregen ze 1,7 miljoen om de storing te beperken.” Op die methode is nu patent aangevraagd. In Utrecht kijken ze eerst waar de tram voor overlast zorgt. “Dat lijkt me raadzaam voor je besluit vele miljoenen in een tram te investeren. Er is bij mijn weten nog geen inventarisatie gemaakt van de consequenties”, voegt Palstra toe.

De geschiedenis dreigt zich te herhalen. In 1898 bouwde de RUG een uniek ijzervrij laboratorium aan de Westersingel, zodat toenmalige professor H. Haga daar proeven kon doen met röntgenstraling en electriciteit. In 1910 legde Groningen er een tram langs. Op ijzeren rails. Proeven waren daarna alleen nog in de nacht mogelijk. [ René Fransen ]

 www.uk.rug.nl