Nieuws

Groningen krijgt fonkelnieuw station voor 47 miljoen

Groningen krijgt bij het Euroropark een nieuw station. Morgenmiddag wordt officieel het startsein gegeven voor de bouw, die in 2012 afgerond moet zijn en waarmee bijna 50 miljoen euro is gemoeid.


Leestijd: 1 minuut

Het nieuwe station wordt op initiatief van de gemeente Groningen gerealiseerd door ProRail.
Aannemer BAM zal het werk uitvoeren. Wethouder Karin Dekker en de heer Jan Mulder (directeur ProRail, regio Noord-Oost) zullen samen de officiële starthandeling

Door de komst van station Groningen Europapark verbetert de verbinding tussen dit nieuwe woon- en werkgebied, Groningen stad, Veendam en de lijn naar Winschoten. Naast deze lijnen waar
Arriva rijdt, doet ook de Zwolle-Groningen stoptrein van NS het station aan.

Veel werkzaamheden

In de komende anderhalf jaar gaat het om het verleggen van sporen (in totaal ongeveer 4 kilometer), aanleg van perrons, plaatsing van de overkapping, bouw van een fiets/voetgangerstunnel en aansluitend de bouw van een ondergrondse fietsenstalling (Europapark-zijde) en de inrichting van de openbare ruimte rondom.

Eind 2012, zo is de planning, stoppen de eerste treinen van NS en Arriva op het nieuwe station Europapark.

Functioneel ontwerp

Het ontwerp is een coproductie tussen de ateliers van de dienst RO/EZ en Studio SK, in nauwe samenwerking met het bureau van de Spoorbouwmeester en Movares. De totale kosten zijn € 47
miljoen en komen uit bijdragen en subsidies van gemeente Groningen, provincie Groningen, ProRail en het Rijk.

Op de perrons komen liften naar de onderliggende tunnel. Een futuristisch ogende overkapping – deels in titanium uitgevoerd – bepaalt het beeld van het nieuwe station.

Betere bereikbaarheid stad

Op het station vertrekken straks de stoptreinen van Arriva naar Veendam (2x per uur) en Winschoten (2x per uur) en de stoptreinen van NS naar Zwolle (2x per uur). De intercity naar Schiphol, die nu nog op alle stations stopt tussen Groningen en Zwolle, stopt vanaf december 2012 alleen in Assen.